زمان گزارش:1403/02/08_02:48:36
آرشیو سال 1403-1402 درس مناهج الوصول-
استاد عادل محسنی
استاد عادل محسنی
ردیف | جلسه | عنوان | متن | تعداد کلمات | صوت |
---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | مناهج الوصول/جلسه بیست و پنجم/دلالت، صرف الارتباط است که موجب انتقال ذهنی می شود؛ با اندیشه صرف الارتباط، اقسام چهارگانه وضع امکان وجودی خواهند داشت |
14021214 |
- | مشاهده صوت |
2 | 24 | مناهج الوصول/جلسه بیست و چهارم/حکایت منطقی یعنی عینیت. منشأ اشتباه مدرسه فکری حکایت در تقسیمات اربعه وضع،خلط اتحاد وجودی با اتحاد ماهیتی است. نتیجه قبول مدرسه فکری حکایت، عدم وضع در قسم سوم و چهارم اقسام تربیعی وضع است |
14021130 |
- | مشاهده صوت |
3 | 23 | مناهج الوصول/جلسه بیست و سوم/تعینی وضع نیست بلکه استعمال بدون قرینه است، تعریف آخوند از وضع، تعریف به اثر است، مسلک تعهد در عمل وضع را قبول و در گفتار انکار کرده است |
14021123 |
- | مشاهده صوت |
4 | 22 | مناهج الوصول/جلسه بیست و دوم/اعتبار تابع غرض معتبر تابع قوانین عالم اعتبار است، اعتبار وضع جهت تفهیم و تفهّم در دائره عقلاء خلق شده است نه صقع نفس معتبر |
14021116 |
- | مشاهده صوت |
5 | 21 | مناهج الوصول/جلسه بیست و یکم/معتبِر علت محدثه اعتبار است و محالّ اعتبار علت مبقیه آن است، تفهیم و تفهّم، ثمره استعمال است نه وضع |
14021109 |
- | مشاهده صوت |
6 | 20 | مناهج الوصول/جلسه بیستم/بیان حقیقت وضع، واضع انسان است، وضع از امور اعتباری است |
14021102 |
- | مشاهده صوت |
7 | 19 | مناهج الوصول/جلسه نوزدهم/تتمه تبیین تعریف اصول فقه بنا بر نظر حضرت امام خمینی(ره) |
14021018 |
- | مشاهده صوت |
8 | 18 | مناهج الوصول/جلسه هجدهم/ادامه تعریف علم اصول بنا بر نظر امام خمینی(ره) |
14021011 |
- | مشاهده صوت |
9 | 17 | مناهج الوصول/جلسه هفدهم/تعریف علم اصول بنا بر نظر امام خمینی(ره) |
14021004 |
- | مشاهده صوت |
10 | 16 | مناهج الوصول/جلسه شانزدهم/نقد تعریف اصول بنا بر نظر محقق نائینی و محقق عراقی |
14020920 |
- | مشاهده صوت |
11 | 15 | مناهج الوصول/جلسه پانزدهم/نقد تعریف اصول بنا بر نظر شیخ عبدالکريم حائری |
14020913 |
- | مشاهده صوت |
12 | 14 | مناهج الوصول/جلسه چهاردهم/نقد تعریف اصول بنا بر نظر جناب آخوند خراسانی |
14020829 |
- | مشاهده صوت |
13 | 13 | مناهج الوصول/جلسه سیزدهم/نقد تعریف اصول بنا بر نظر مشهور/اشکال حضرت امام به تعریف شیخ اعظم اتصاری/قبول شرط جامع و مانع بودن در تعریف |
14020815 |
- | مشاهده صوت |
14 | 12 | مناهج الوصول/جلسه دوازدهم/اعتبار عقلاء، تدریجی و متناسب با ضوابط مشخصه است/مقابل مشهور نزد عقلاء، کذب نیست بلکه شنیع و منکر است/در چینش و پیکربندی گزاره های علم، ملاک قبول یا عدم قبول عقلاء است |
14020808 |
- | مشاهده صوت |
15 | 11 | مناهج الوصول/جلسه یازدهم/وجه و ملاک تمایز علوم به چیست؟ ، مسائل مشترک علوم کدام اصلی و کدام استطرادی است؟، مرکبات اعتباری متواطئ الصدق اند، |
14020801 |
- | مشاهده صوت |
16 | 10 | مناهج الوصول/جلسه دهم/قرابت و ترابط بین مسائل علم هست لکن جامع آنها انتزاعی است و وحدت سنخیه دارند |
14020724 |
- | مشاهده صوت |
17 | 9 | مناهج الوصول/جلسه نهم/الواحد لا یصدر منه الا الواحد، تنها مجرای قاعده الواحد، ذات مقدس الهی است، قاعده الواحد هیچ ربطی به مبحث وحدت علوم ندارد |
14020717 |
- | مشاهده صوت |
18 | 8 | مناهج الوصول/جلسه هشتم/قضیه سالبه، تصور است نه تصدیق |
14020710 |
- | مشاهده صوت |
19 | 7 | مناهج الوصول/جلسه هفتم/متعلقات احکام، نه وجود ذهنی نه وجود خارجی نه ماهیت بما هی هی است، حکم انشاء است و انشاء تصور است نه تصدیق |
14020703 |
- | مشاهده صوت |
20 | 6 | مناهج الوصول/جلسه ششم/ادامه نقد قاعده موضوع کل علم ما یبحث عن عوارضه الذاتیة |
14020627 |
- | مشاهده صوت |
21 | 5 | مناهج الوصول/جلسه پنجم/نقد قاعده موضوع کل علم ما یبحث عن عوارضه الذاتیة |
14020620 |
- | مشاهده صوت |
22 | 4 | مناهج الوصول/جلسه چهارم/شاهد بر اعتباری بودن علم، وجود قضایای شخصیه، اشتباه و سلبیه است |
14020613 |
- | مشاهده صوت |
23 | 3 | مناهج الوصول/جلسه سوم/ترکیب قضایای علم، ترکیبی اعتباری است نه حقیقی، علوم تدریجا کامل شدند و دارای تکامل تدریجی است، |
14020606 |
- | مشاهده صوت |
24 | 2 | مناهج الوصول/جلسه دوم/وحدت علم اعتباری همانند علم اعتباری است، محکی قضیه بعضا حقیقی است اما مجموع قضایا که تشکیل دهنده علم اند، اعتباری اند |
14020530 |
- | مشاهده صوت |
25 | 1 | مناهج الوصول/جلسه اول/جایگاه اصول در فهم دقیق دین، ویژگی های کتاب مناهج الاصول الی علم الاصول، علم به معنای مجموع قضایا اعتباری است |
14020523 |
- | مشاهده صوت |