موضوع: كتاب الطهارة/الوضوء /غايات الوضوء
مسئله نهم : درباره کلمات مشترک بین قرآن و غیر قرآن : اگر کسی بعضی از کلمات را برای تمرین یا مشق بنویسد چگونه تمیز داده شود که این کلمات مشمول روایات حرمت مس کتابت قرآن هست یا نه ؟
همه فقها میفرمایند که قصد ایشان دخیل است در تمیز بین قرآن و غیر قرآن ، و مادامیکه قصد او مشخص نباشد مس این نوشتهها حرام نیست مثل اسمهای ائمه علیهمالسلام برای نامگذاری اشخاص است که حرمت ندارد چون برای نام اشخاص است و قران نیست بله برخی از کلماتی که مختص به قرآن است آن کلمات چه بهقصد قرآن نوشته شود یا نشود مس آن کلمات حرام است چون کلمات مشترک نیست
مسئله دهم : آیات قرآن روی کاغذ و تخته و زمین و .... حتی بدن انسان بدون وضو مس آن حرام است بلکه واجب است آن کلمه قرآنی را محو کرده و بعد آن شیء مس شود و به نظر استاد درست است چند مطلب باید اضافه شود :
مطلب اول : کلمهای که در دست نوشته میشود بعضاً با ریختن آب یا وضوی ارتماسی از بین میرود لذا نیازی نیست در فتوا بنویسید یجب اولاً محو آن، بعد وضو گرفته شود پس وجوب محو اسم خدا یا کلمات قرآنی بر دست در صورتی است که با آب از بین نمیرود
مطلب دوم : محو اسامی فوق از دست در صورتی است که دست را برای خبث استفاده کند یا محدث باشد و لذا وجوب محو ، شرعی نیست بلکه عقلی است و وجوب مقدمی و غیری است که ذی المقدمه حرمت دستنوشته قرآنی و گرفتن خبث یا حدث است
مطلب سوم : پاک کردن کف دست در هر صورت واجب است چون انسان هر کاری بکند نمیتواند همیشه دائم الوضوء باشد مثلاً خواب مبطل وضو است.