درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی فقیه یزدی

1401/07/30

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: نقش دعا در دفع آسیب اجتماعی

 

در دعای حضرت ایوب علیه السلام است که:

﴿و أيوب إذ نادى ربه‌ أني مسني الضر و أنت أرحم‌ الراحمين‌ جوابها فاستجبنا له فكشفنا ما به من ضر و آتيناه أهله و مثلهم معهم رحمة من عندنا و ذكرى للعابدين‌﴾

ایوب ندا داد که به من ضرر رسیده وتو ارحم راحمینی که جواب خدا رسیده ما از تو کشف ضرر کردیم وبه همه شما واهلت رحمت رسید.معلوم است که اجتماع لازم بود رحمت بهشون برسد وفقط برای ایوب نبود.

این روشنی وعبرت ست که همه مثل این هستید واین واقعه سرمشق عابدین است.

مسئله اجتماعی وحقیقت واقعی در ایه بیان می دارد وتصور ما این که این نوعی وظیفه است یعنی عمومی است ووظیفه عام است که از خدا بخواهند آسیب ها را خدا دفع کند واز طرفی این مختص عده ی خاصی ندارد واگر این کار را بکنند به همه داده می شود.

اول این که این آسیب اجتماعی بوده که ضرر رسیده است.دوم که این به حضرت ایوب رسیده است که مسنی الضر .

در آسیب اجتماعی باید اول دفع شود واین آسیب مربوط به حضرت ایوب فقط نبود اهله ومثله که موحدین وشیعه های او را هم شامل می شد که همه رحمه من عندنا بهشان رسید از حیث این که اجتماع بودند، ودوم که از خداوند مدد بگیریم برای دفع ان آسیب ها.

که منظور توحید در رفع این آسیب ها باشد وخداوند آنان را بر طرف کند فکشفنا به...

اگر فصلی به نام حضرت ایوب ذکر کنیم این آیه دستوررا صادر کرده است چون ذکرا للعابدین است وباید همه موحدین عالم از این آیه رونوشت بگیرند که دعا کنند وبرای دفع آسیب اجتماعی باید عمل کنند.

........

آسیب اجتماعی خلف وعده

15965- 2- و عنه عن أبيه عن ابن أبي عمير عن شعيب العقرقوفي عن أبي عبد الله ع قال: قال رسول الله ص‌ من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر فليف إذا وعد.[1]

وفای به وعده جزء ایمان به خدا وایمان به آخرت است.

یا وعده نکند اگر قدرت امتثال ان را ندارد یا اگر دارد باید به آن وفا کند چون روز قیامت باید پاسخ گو باشد.

کم وزیاد وکوچک وبزرگ ندارد ولو عرف به آن اهمیت نمی دهد ولی چون صدق عنوان وعده به آن شده باید وفا کند.

خلف وعده ایمان به آخرت وخدا را کم می کند همان گونه که نشان ایمان به خدا وآخرت است.

ایمان که عمومی است هر قسمت به ایمان ضرر بخوردروی بقیه هم اثر می گذارد یعنی وقتی به وعده عمل میکند معلوم می شود روی ایمان است بقیه هم می گویند باید به آن عمل کرد. وعده ازامور اجتماعی است واز احکام فقه اجتماع عمل به وعده است وریشه اساس اجتماع را سالم ومحکم می کند وموجب رحمت الهی می شود.

وفا به عهد تعهد انشاء نفسانی است ؛منازل السائرین که انسان چطور در مسئله نفسانی این مسئله ها را طی می کند که برخی تا100منزل ذکر کرده اند که یکیش عمل به وعده است ونتیجه به وعده عمل کردند در روایات رسیده بیشتر ارتباط برقرار شده به امر مهم نفسانی که سیر نفسانی یکیش این که آدم در مقابل خدا ومردم صادق الوعد باشد ویکی از سیرهای نفسانی است که ترقی می کند وپاک می شود در نزد خدا وسیروسلوکش به این نتیجه می رسد ویکی از چیزهای مهم در سیر وسلوک وعده به خدا است که گاه به خدا وعده دادیم الم اعهد یا بنی آدم ان لا تعبد الشیطان.

یکی از مسائل مسئله نفسانی وسیر وسلوک است که کسی که به وعده مردم عمل میکند سلوک نفسانی برای او حاصل شده است که نتیجه مهم ایمان به خدا سیر نفسانی است که انسان خودش را در سیر به آن درجه می رساند که طوبی له که این منازل را طوری طی کند که این مناسک وسیر وسلوک موفق به وفای به عهد شود وبه این سیر نفسانی خودش را به این درجه رسانده واگر اجتماعی در سیرو سلوک به این نتیجه ودرجه برسند چه می شود.

وفای به عهد سیر نفسانی که باید طی کند بتواند طی کند وبه نتیجه برسد.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo