درس خارج فقه استاد مهدی احدی
1402/07/03
بسم الله الرحمن الرحیم
الموضوع: كتاب الطهارة/الوضوء /دائم الحدث/ الدرس 1
( فصل فی دائم الحدث - صورت سوم دائم الحدث ( مسلوس و مبطون ) - اقوال - ادله - نظر استاد )
درباره مسلوس و مبطون سه بحث بود که بحث اول و دوم در سال گذشته بیان شد اما بحث سوم : بول یا غائط به صورت مستمر خارج می شود اما دو قسم است ، قسم اول : گاهی قطع می شود به اندازه ای که می تواند یک وضویی بگیرد اما فاصله آن اندک لست مثلا برای قرائت نماز وضو می گیرد و هنوز قرائت تمام نشده و بول یا غائط خارج می شود و وضو می گیرد و برای سوره وضو باطل می شود و دوباره وضو می گیرد و هکذا ، اقوالی در مساله وجود دارد :
قول اول : مرحوم سید ره فرمودند که برای هر نمازی یک وضو بگیرد چه نماز مستحبی و چه واجب باشد و نیازی نیست در اثنای نماز وضو بگیرد چون عسر و حرج لازم می آید ضمن اینکه تجدید وضو هم فایده ای ندارد
قول دوم : از مرحوم علامه در منتهی و شیخ یوسف بحرانی در حدائق الناظره و عده ای از متاخرین و مرحوم امام ره که برای ظهر و عصر یک وضو و مغرب و عشا هم یک وضو و برای نافله هم یک وضو بگیرد
سوال : آیا می توان فتوای به عدم وضو داد چون این وضو اثری ندارد نه اثر طهارت و نه آثار دیگری را دارد ؟ خیر چون ادله اولیه حاکم است مثل لا صلاة الا بطهور یا فاغسلوا وجوهکم ....
قول سوم : از شیخ طوسی ره در مبسوط و هو المختار ، که یک وضو برای همه نماز ها کافی است مگر اینکه یک حدث دیگری غیر از بول و غايط پیش بیاید چون از نظر ایشان بول و غایطی که از مسلوس و مبطون خارج می شود ناقض وضو نیست اما از غیر این دو فرد مبطل وضو است
اما دلیل استاد :
اولا : ادله بزرگان صحیحه حریز است که در این صححیه نظری به تجدید وضو نه در داخل و نه خارج از نماز ندارد بلکه نظر دارد به راهکار عدم سرایت نجاست به لباس که یک کیسه ای گذاشته شود
ثانیا : علامه و غیرایشان از این بیان امام که فرمودند : یجمع بین الصلاتین الظهر و العصر ، استفاده کرده اند که برای نماز ظهر و عصر یک وضو و مغرب و عشا یک وضو و نافله یک وضو ، که به نظر ما تمسک به این عبارت تام نیست چون در ادامه همان راه کار عملی است که وقتی کیسه بسته شد جمع بین ظهر و عصر بکن و نیازی به عوض کردن کیسه نیست و شاهد بر این تفسیر ما آخر حدیث است که و یفعل بذلک یعنی کیسه ، فی الصبح ، البته این صحیحه حریز با موثقه سماعه که قبلا بیان شد تعارض دارد که ما راه حل تعارض را در جلسات قبل بیان کردیم
ثالثا :روایاتی که در مورد این دو نفر وارد شده نسبت به وضو ساکت است بلکه نسبت به سرایت نجاست بحث می کند ، ابواب نواقض وضو باب ۷ وسائل مثلا در صحیحه حلبی از امام صادق علیه السلام پرسید که بول قطره قطره می آید و قطع نمی شود فرمودند کیسه ای بگذار و نماز بخوان یا موثقه دیگر دارد که غیر از بول و غائط اگر حدثی آمده وضو را اعاده بکن