درس خارج فقه استاد مهدی احدی‌

1402/07/05

بسم الله الرحمن الرحیم

 

الموضوع: كتاب الطهارة/الوضوء /دائم الحدث / الدرس 3

 

( فصل فی دائم الحدث - هل یجب للمسلوس الوضوء لسجدة و تشهد المَنسیٖ و صلاة الاحتیاط و النافلة ام لا ؟ - اقوال - ادله - نظر استاد )

مساله دوم : آیا بر مسلوس و مبطون واجب است برای سجده یا تشهد فراموش شده یا نماز احتیاط و نوافل وضو بگیرد یا نه ؟ اموری در اینجا مطرح می شود

امر اول : فقها قائلند که اگر بول یا غائط مستمرا می‌آید برای نماز یک وضو می گیرد و با آن یک وضو هم می تواند موارد فوق را انجام بدهد چون این موارد بعد از اتمام نماز بدون هیچ فاصله ای باید انجام بشود لذا جزء اجزای خود نماز محسوب می شود و لذا همانطور که در داخل نماز تجدید وضو جایز نیست برای این اجزای نماز هم تجدید وضو جایز نیست

امر دوم : از نظر سید ره برای نماز احتیاط وضوی جدیدی لازم نیست و همان وضو برای نماز کافی است چون اگر مأتی به ، ناقص بود نماز احتیاط آن نقص را جبران می‌کند لذا نماز احتیاط عین همان اجزای نماز واجب است پس یک وضو کافی است و اگر مأتی به ، تام بود در واقع ، نماز احتیاط باطل است اما ضرری به اصل نماز نمی زند چون خارج از نماز است و زیادی در داخل نماز مبطل نماز است.

مرحوم اقای خویی[1] ره در تنقیح می فرماید که اجزای متصله با منفصله فرق دارد یک وضو برای اجزای متصله کافی است و نماز احتیاط از اجزای منفصله است لذا اگر بگویید تجدید وضو نکند خلاف قاعده است چون اجزای منفصله است

اشکال استاد به ایشان : نماز احتیاط نماز تدارک و جبران است و نماز مستقلی نیست و به منزله اجزای داخلی است چون لازمه جبران حکم تدارک همان جبران حکم متدارک فیه است

امر سوم : سید ره می فرمایند مسلوس و مبطون برای نوافل باید وضو بگیرد و با وضوی برای نماز واجب نمی تواند نوافل را بخواند ، ریشه فکری سید ره این است که قطرات بول مسلوس ، وضوی او را نقض نمی کند قطعا این دلیل و این روایات مربوط به نماز های واجب است و شامل نماز نافله نمی شود اما مبنای ما این است که مطلقا حدثی که از مسلوس صادر می شود ناقضیت ندارد و می تواند نافله هم بخواند

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo