درس خارج فقه استاد مهدی احدی‌

1402/07/15

بسم الله الرحمن الرحیم

 

الموضوع: كتاب الطهارة/الأغسال /الدرس 8/ المسألة 1

 

فصل فی الاغسال

( فصل فی الاغسال - غسلهای واجب شرعی و شرطی - صور نذر غسل )

مرحوم سید ره در آغاز فصل به سه امر اشاره فرمودند

    1. امر اول : اغسال واجب هفت مورد هستند منظور ایشان از واجب اعم از واجب شرعی و شرطی است که از این موارد شش مورد واجب شرطی است و یک مورد واجب نفسی است ، واجب شرطی یعنی شرط صحت عبادت این است که این غسل انجام شود لذا خودش مستقلا واحب نیست مثل غسل جنابت و حیض و نفاس و مس میت برای خواندن نماز اما غسل اموات که واجب نفسی وشرعی است

    2. امر دوم : وجوب اغسال تارة به عنوان اولی واجب است مثل غسل جنابت که آیه قرآن می فرماید : اذا لا مستم النساء ... و اخری به عنوان ثانوی واجب است مثل غسل جمعه و زیارت زمانی که نذر کند

    3. امر سوم : یکوقت نذر تعلق می گیرد به غسل زیارت در حالی که هنوز زیارت نرفته‌است و اخری خود زیارت که مقید به غسل باشد را نذر می کند و فرق آنها این است که اگر غسل زیارت را نذر کند هر وقت زائر شد باید غسل کند لذا بر خودش واجب نیست خودش را زائر کند لذا نمی‌تواند این غسل را ترک کند اما در قسم دوم هرگز نمی تواند غسل را ترک کند چون نذر زیارت کرده است و غسل را مشروط به زیارت کرده لذا تمامی اعمال مستحبی که مشروط به غسل زیارت شده است را باید انجام بدهد

مساله اول : سید ره صور نذر غسل برای زیارت را بیان می کند ، ایشان در ابتدا فرمود که یتصور علی وجوه و بعد پنج مورد را ذکر کردند و نفرمودند همان اول پنج مورد علت آن این است که اقسام نذر غسل زیارت بیش از پنج قسم است و برخی بیشتر فرمودند

     منذور تارة : مطلق و اخری : مقید است که همه صور بر اساس این مطلب است آنجایی که منذور مطلق باشد مثلا نذر زیارت کرده چه با غسل و چه بدون آن مطلق نذر کرده و آنجایی که نذر مقید می کند مثلا زیارت با غسل انجام بشود

    1. صورت اول : نذر می کند زیارتی انجام بدهد اما مقید به غسل نکرد در اینجا غسل از مقدمات واجب مطلق می شود چون واجب مطلق بدون طهارت باطل است مثل نماز در اینجا اگر نه غسل انجام دهد و نه زیارت یک کفاره بر او است چون واجب مطلق را ترک کرده است

    2. صورت دوم : نذر می کند غسل با زیارت انجام دهد در اینجا نذر مشروط به غسل شد و از واجب مطلق خارج و واجب مشروط شده است لذا اگر غسل نکند زیارت هم بر او واجب نیست چون شرط تحقق زیارت غسل است اما زیارت واجب نیست چون شرط زیارت غسل است اما غسل واجب نیست چون به زیارت نرفته است لذا در صورت قبل واجب مطلق بود اما این صورت واجب مشروط است.

    3. صورت سوم : نذر می کند غسل زیارت را یعنی غسل جنابت و ... منظور نیست و از اول غسل مقید به زیارت می شود که در این فرض زیارت واجب است.

    4. صورت چهارم : هم غسل و هم زیارت را نذر می کند که اگر هر دو را ترک کند دو کفاره و اگر یکی را ترک کند یک کفاره دارد که در صورت قبل متعلق نذر غسل بود اما مقید به زیارت اما این صورت هر دو منذور است.

    5. صورت پنجم : هر یک از غسل و زیارت را به هم مشروط می کند یعنی اگر می خواهم غسلی انجام دهم در سفر زیارتی باشدو اگر می خواهم زیارت بروم با غسل باشم در اینجا اگر ترک کند هر دو را دو کفاره و اگر یکی را ترک کند یک کفاره دارد.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo