درس خارج فقه استاد مهدی احدی‌

1402/08/02

بسم الله الرحمن الرحیم

 

الموضوع: كتاب الطهارة/غسل الجنابة /جماع الاختیاری او الاضطراری/ الدرس 20

 

(فصل فی الاغسال- لافرق فی وجوب الغسل بین الجماع الاختیاری و الاضطراری و الیقظه و النوم - دلیل - فی وطی البهائم هل یجب الغسل ام لا ؟ - اقوال - ادله - اشکالات - نظر استاد )

فرع ششم : در وجوب غسل به سبب جماع بین صورت اختیار و اضطرار و بیدار و خواب فرقی نیست دلیل اطلاقات روایاتی است که بیان شد که هر کجا عنوان ادخال صدق بکند عنوان جنابت حاصل می شود اما حدیث رفع درباره مضطر و خواب؛ این اطلاقات را نمی تواند تقیید بزند چون حدیث رفع مواخذه را بر می دارد اما احکام وضعیه ای که توسط اخبار ثابت شده را برنمی دارد و جایی که فقدان نص نیست و اطلاق روایات است قطعا آن اطلاق روایات بیان است و حدیث رفع جایی است که لا بیان باشد لذا حدیث رفع جاری نیست.

فرع هفتم : آيا در وطی حیوانات بدون انزال منی غسل واجب است یا نه ؟ مشهور فقها می فرمایند احتیاط به جمع بین وضو و غسل کند که اگر قبل از وطی محدث به حدث اصغر بود بعد از وطی احتیاطا یک وضو و غسل بکند چون هیچ دلیلی مثل روایت یا اجماعی نيامده بر اینکه وطی بدون انزال موجب غسل می شود

سید مرتضی در الانتصار[1] دو مطلبی را در جنابت در اثر دخول به حيوانات دارند

بخش اول : مربوط به حد و تعزیر است که در مکتب اهل بیت ما هستیم که می گوییم هر کسی حیوانی را وطی کند تعزیر واجب می شود البته کمتر از حد زنا علاوه بر اینکه پول حیوان را به مالک باید به عنوان غرامت بدهد چون خوردن گوشت ان حیوان حرام است منتها جناب اوزاعی نقل کرده که حد به این شخص واجب است ؛ در همان کتاب آمده‌ که اگر به پسر بچه ای یا حیوان لواط کند یا به زن از دبر وطی کند در حالی که حاجی است فرمود حج او باطل است و باید یک شتر کفاره دهد و تکلیف اینها همان وطی در دبر است که باید غسل کند لذا از سید ادعای اجماع شد بر وجوب غسل به وطی به حیوان

اشکالاتی بر سید ره وارد است چون سید ره :

اولا : ادعای اجماع کرد بر وجوب غسل بر چنین شخصی و این اجماع غیر قابل اعتماد است چون امامیه اختلاف نظر دارند در اینجا مثلا از شیخ طوسی نقل شده غسل واجب نیست چون نصی نداریم و محقق ایشان را تحسین کرده و بسیاری از محققین که به شهرت رسیدند حتی شهید در ذکری قائل به غسل نیستند چون نصی نیست

ثانیا : سید ره ملازمه بین حد و غسل لست که هر کجا ادخال موجب حد شد غسل واجب است

اشکال فقها به ایشان از چند جهت است:

اول : ملازمه بین وجوب حد و غسل فقط در باب زنا است نه اینجا چنانچه مستفاد از اخبار معتبره است چون در باب حد موضوعش ادخال است و اتیان و ملامست است اما موضوع غسل هم همین ادخال و اتیان و ملامست است لذا چوه موضوع واحد است بین حد و غسل ملازمه است

دوم : از جهت حد است که در کلام سید بحث از حد نیست و خودش گفت منظور ما از حد تعزیر است و ملازمه ای بین تعزیر و غسل نيست

سوم: مستند ملازمه روایت مرسله ای از امام امیرالمومنین عليه السلام نقل شده؛[2] گرچه برخی از فقها فرمودند لذا شاید این روایت اصطیاد شده است چون خلیفه دوم اختلاف بین مهاجر و انصار را گفت مهاجرگفتند از دبر غسل دارد و حضرت فرمودند چگونه ممکن است حد و رجم باشد اما غسل نباشد ؛ شاید راوی این حدیث مرسل را از حدیث مسند خلیفه دوم ساخته که همانطور که در باب زنا ملامست و ادخال موجب حد و رجم همچنین موجب غسل است چه از قبل و چه از دبر باشد چون عنوان ادخال و اتیان تحقق پیدا کرده است

نظر استاد: ما در اینجا تابع دلیل هستیم و دلیلی بر وجوب غسل به واطی به حیوانات نداریم و لذا احتیاط کند و جمع بین وضو و غسل کند

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo