< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد مهدی احدی‌

1400/02/16

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: كتاب الصوم/أحكام المفطرات /البقاء علی الجنابة و الحیض و النفاس/2

 

مبطلات_البقاء علی الجنابة و الحیض و النفاس/2

مساله ۱۶: شرط صحت روزه ی مستحاضه آنست که غسل هایی که برای نمازهای واجب در طول روز لازم است باید انجام دهد بر اساس این شرط فرد عادی و صوری ذکر میشود:

 

    1. فرع اول: اگر پیش از نماز صبح یا ظهر و عصر استحاضه ی متوسطه یا کثیره شود اگر غسل نکند روزه اش باطل میشود و لذا اگر بعد از نماز عصر مستحاضه شود و تا غروب غسل نکند روزه اش صحیح است .

که جلسه قبل گفته شد و بررسی شد.

ادامه مساله 16

    2. فرع ۲: غسل نماز مغرب و عشاء شب آینده و گذشته در صحت روزه شرط نیست ولی احتیاط مستحب آن است که غسل کند چون در صحیحه علی بن مهزیار نامی از غسل های شب‌های ماه رمضان زنان مستحاضه نبرده است و اگر شک در شرطیتش کنیم اصل برائت جاری است ولی برخی از فقها احتیاط واجب میدانند از اینکه باید غسل نماز مغرب و عشاء شبی که میخواهد فردای آن روز را روزه بگیرد، بجای آورد مثل مرحوم امام خمینی رحمت الله علیه.

    3. فرع ۳: بر مستحاضه واجب است برای نماز صبح غسل کند و اگر غسل نکند روزه اش باطل است ولی بین فقها دو نظر است عده‌ای قائل اند که اگر مستحاضه برای نماز مغرب غسل نکرد پیش از اذان صبح برای نماز صبح یا نماز شب غسل کند، روزه اش صحیح است ولی اگر اذان صبح شود و غسل نکرده باشد، روزه اش باطل است عده‌ای دیگر قائل اند که شرط صحت روزه ی روز آینده غسل شب نیست، میگویند اگر برای نماز غسل کند ، روزه اش صحیح است چون شک در شرطیت غسل قبل از طلوع فجر داریم اصل عدم شرطیت جاری است و این نظر مختار ماست.

    4. فرع ۴: اگر بعد از نماز عصر مستحاضه شود و تا غروب غسل نکند روزه اش صحیح است چون در طول روز غسل بر او واجب نبوده و روزه را با طهارت گرفته است و اغسال روزانه را از دست نداده بود.

    5. فرع ۵: مس میت روزه را باطل نمیکند اگر چه غسل میت نکند چون در حکم جنابت و حیض و نفاس نیست حدث اصغر به حساب می‌آید.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo