< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد مهدی احدی‌

1400/04/08

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: كتاب الطهارة/حكم الأواني /ادله حرمت

 

مصداق پنجم : از موارد استعمال ، اقتناء یعنی حفظ و نگهداری ظروف طلا و نقره در منزل است ، مرحوم صاحب حدائق می فرماید مشهور بین اصحاب حرمت است ، مرحوم محقق در المعتبر به این تحریم تصریح کرد و از مرحوم شیخ طوسی هم حرمت نگهداری را نقل کرد و فرمود در این مساله خلافی بین علما نیست

در عین حال مرحوم محقق در شرایع ابتدا تردید کرد و در آخر فرمود الاظهر المنع و صاحب جواهر[1] با محقق در شرایع موافقت کرد

بعضی از فقها فتوای مشهور را مخالفت کردند مثلا صاحب مدارک از مرحوم علامه در مختلف نقل کرده که ایشان جواز نگهداری این ظروف را غریب دانست خود مرحوم علامه دلائل حرمت نگهداری را تضعیف کرد ولی صاحب مدارک حکم به حرمت داد و مراجع مثل مرحوم امام و خویی و گلپایگانی و اقای مکارم و رهبری حکم به جواز نگهداری داده اند و هو المختار

پنج دلیل بر حرمت نگهداری از این ظروف ذکر شده است :

دلیل اول : مرحوم محقق در معتبر نقل کرده و قبل از ایشان هم مرحوم شیخ طوسی این دلیل را دارد که نگهداری این ظروف هم تعطیل و هم تضییع مال است و اسراف محسوب نمی شود چون از این ظرف بهره برداری نمی شود و اسلام حاضر نیست طلا و نقره از مالیت بیفتد چون پشتوانه مردم و دولت است اگر کسی بخواهد عمدا طلا را در دریا بیندازد حرام است و همینطور اگر بخواهد صرفا نگهداری کند حرام است

دلیل دوم : استناد به روایت محمد بن مسلم که نهی کرده از آنیة الذهب و الفضة ، که مورد هم برای اقتناء است و هم استعمال و از اطلاق این روایت استفاده می شود که هم اقتناء و هم استعمال حرام است

دلیل سوم : استناد به روایت موسی بن بکر است که انه متاع الذین لا یوقنون است که اقتناء همان متاع است که ما را نهی کردند از اینکه عنوان تمتع و لذت بردن از ظرف طلا و نقره را نگهداری کند

دلیل چهارم : از سایر نصوص و اخبار ناهیه بدست می آید که مراد شارع از این اخبار اصل وجود ظرف طلا و نقره است لذا هم حدوث و هم بقای این ظروف حرام است

دلیل پنجم : استعمال این ظروف حرام است و لازمه اش این است که نگهداری آن هم حرام باشد و بین حرمت استعمال و نگهداری آن ملازمه است مثل آلات لهو و لعب که حرام است نگهداری آن هم حرام است و ملازمه بین ساختن و نگهداری هم حرام است و ملازمه کبری است و کبرای استلزام نیاز به دلیل دارد چون کبرای استلزام ؛ در امور شرعی ظنی است و در امور تکوینی قطعی است مثلا لازمه آتش ، حرارت است اما لازمه حرمت ساختن آلات لهو و لعب حرمت نگهداری آن است و این لازمه نیاز به دلیل دارد و دلیل آن آیه و روایت است ، مرحوم علامه در المنتهی اخبار ناهیه را دلیل این ملازمه گرفتند وقتی استعمال حرام است پس اقتناء هم حرام است ، ( جواهر ج ۶ ص ۳۴۲ تا ۳۴۳)

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo