درس کتاب المکاسب مرتضی اسماعیلی

کفایه

1401/07/26

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کفايه /بحث نواهی/ اجتماع امر ونهی - قوله التاسع. انه قد عرفت...

با توجه به اینکه معتبر در مساله اجتماع این است که هر یک از متعلقهای امر ونهی واجد مناط باشند از سه راه فهمبده میشود که متعلقها دارای مناطین هستند:

۱.اجماع

۲.دلیلی که باعث علم به واجد بودن باشد.

۳.اطلاق دو دلیل که متعلق خود را مطلقا حتی در مورد اجتماع ثابت میکند پس متعلق مناط دارد.

اطلاق دو دلیل سه صورت دارد:

الف. هر دو دلیل در مقام بیان حکم اقتضایی هستند. مصلحت و مفسده.

 

ب. یکی از دو دلیل حکم اقتضایی و دیگری حکم فعلی را بیان میکند.

در این دو صورت اطلاق دو دلیل محرز ملاکین است.

 

ج. هر دو دلیل در مقام بیان حکم فعلی هستند. این صورت سه صورت دارد:

- امکانی شویم مع العلم بکدب احدالدلیلین. در اینصورت اطلاق احراز ملاکین نمیکند.

- امکانی شویم و علم بکدب احدهما نداریم. اطلاق دلیلین محرز مناطین است.

- امتناعی شویم در اینصورت اطلاق دلیلین محرز ملاکین نیست. چون طبق امتناع احدالحکمین در مجمع نیست و نبود یا به علت نبود مناط است و یا به علت وجود مانع.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo