درس کتاب المکاسب مرتضی اسماعیلی

کفایه

1401/08/17

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کفايه /بحث نواهی/ اجتماع امر ونهی - قوله نعم یمکن..

جواب ۲. نهی از صدم یوم عاشورا نهی ارشادی است یعنی به انگیزه طلب ترک انشا نشده است بلکه به انگیزه ارشاد به بغض خصوصیات صادر شده است. در حالی که بحث ما در مساله اجتماع امر ونهی نهی مولوی است.

نکته. بنا بر نهی ارشادی بودن نهی در صورت اول (انطباق) و صورت دوم (ملازمه) نهی ارشادی حقیقی است نه عرضی.

قسم دوم از عبادات(نهی به عبادت تعلق گرفته و بدل هم دارد)

۱. سه جوابی که به قسم اول داده شد اینجا هم جاری است.

۲. مقدمه: طبیعت صلاه با قطع نظر از عروض ویژگی به آن دارای مقداری از مصلحت است.

حال گاهی ویژگیی به آن عارض میشود که متناسب با آن است و سبب بیشتر شدن مصلحت میشود مثل در مسجد خواندن و گاهی ویژگی به آن عارض میشود و متناسب با آن نیست و سبب کم شدن مصلحت آن میشود مثل در حمام خواندن و گاهی ویژگی بر آن عارض میشود که سبب تغییری در آن نمیشود یعنی خنثی و بی تاثیر است. مثل در خانه خواندن

با توجه به این مقدمه نهی در عبادت قسم دوم نهی ارشادی است. ارشاد از ویژگی غیر متناسب به ویژگی متناسب و خنثی. و نهی ارشادی مورد نزاع ما نیست چون بحث ما در امر و نهی مولوی است نه ارشادی و این همان معنای اقل ثواب بودن عبادت است یعنی منقصتی سبب نقصان مصلحت و در نتیجه اقل الثواب شدن عبادت مبشود.

اشکال. اگر کراهت در عبادت به معنای اقل الثواب با شد لازمه اش این است که

اولا عبادتی که ثواب از عبادت دیگر کمتر باشد مکروه باشد. مثل صوم نسبت به حج.

ثانیا. نماز در خانه مستحب باشد چون ثوابش از نماز در حمام بیشتر است.

جواب. هر عبادتی باید با فرد متوسط آن هم فرد متوسط خودش نه عبادت دیگر مقایسه شود.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo