درس نهایة الدرایة استاد محمد غیاثی
1402/01/27
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: مباحث الفاظ/مفاهیم42 /مفهوم شزط38
○ نهایهالدرایه ج۲ص۴۳۰س۵
- مفهوم شرط (۳۸)
۱. حقیقت تعلیق بر کاشف، معقول نیست.
۲. واقع تعلیق، بر منکشف است.
۳. فعلیت ترتب، اقتضای فعلیت مترتبعلیه دارد نه اقتضای تعددِ آن را.
۴. مفروض آن است که تعدد مترتب، به جهت فرض تعدد مترتبعلیه است.
۵. اگر در کلام، دلیلی برای تعدد سبب نباشد، وجهی برای تعدد مسبب نخواهد بود.
۶. با فرض معرِّف بودن شرط و فرض امکان تعدد لوازم برای ملزوم واحد، دلیلی برای تعدد سبب در کلام نخواهد بود.
۷. معرِّف بودن شرط به این معناست که شرط ؛ لازم سببِ حکم دانسته شود.