درس خارج اصول استاد سید مهدی حسینی بیان

1402/08/23

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: اجتماع امر ونهی

اجتماع امر ونهی فی شی واحد

در جعل احکام مصلحت و مفسده در عالم ثبوت لحاظ خواهد شد چنانچه مصلحت داشت حکم به وجوب یا حلّیت و اگر مفسده داشت حکم به حرمت یا بطلان خواهد شد.

در انشاء قصد جاعل معتبر است بدون قصد اثر عقلائی بر آن مترتب نیست فی المثل د رعقد فضولی ،شخص فضول قصد انشاء می کند اما تا مالک حقیقی اجازه ندهد اثر خارجی عقلایی که نقل و انتقال هست را ندارد .

انشاء هم نیازمند مبرز است و ابراز بطور غالبی با لفظ می باشد یعنی لافظ پس از استعمال صیغه عقد قصد مالک را به مشتری منتقل می کند.

ضمنا جاعل در عالم ثبوت در یک آن نمی تواند هم حکم به وجوب کند و هم حکم به حرمت، چون محال است و تقاض در اراده مولا پیش می آید و تناض هم عقلا باطل هست .

لازم به ذکر است اجرای صیغه عقد قصد جدی مالک شرط است قصد شوخی یا هر چیز دیگری نداشته باشد تا عقد البیع مثلا محقق گردد .[1]


[1] - منتقی الاصول ج3ص85-84.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo