درس خارج فقه استاد سید محسن حسینی‌فقیه

1402/07/12

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه شعائر / بررسی مصادیق شعائر / تقیّه - بررسی شبهات پیرامون مسئله تقیه

با حدود دو سال در معنای شعائر بحث کردیم و وارد این جهت شدیم تعظیم شعائر در برخی موارد واجب و مستحب است، در صورتی واجب است که ترک آن موجب وهن دین باشد و در غیر این صورت مستحب است.

وارد مصادیق شعائر شدیم مثلاً وضو، نماز، اذان و اقامه، شهادت ثالثه و حی علی خیر العمل را بیان کردیم و از جمله شعائر تقیه بود.

تقیه را در لغت و اصطلاح و قرآن و در عصر پیامبر و روایات آنها و تقیه در سنت و اقسام آن را بیان کردیم. تقیه حفظ جان واجب است، دفع ضرر کمتر مالی رجحان و استحباب دارد، گاهی تقیه حرام است جایی که بر تقیه مفسده اعظمی مترتب شود و حقیقت بر نسل‌های دیگر دچار مشکل شود، مثل تقیه نسبت به بیان اهل بیت علیهم السلام و یا تسلط دشمنان بر شئون مؤمنین، تقیه در این فرض هم حرام است. لذا حضرت زهرا سلام الله علیها مقابل سقیفه تقیه نکردند و جان خود را برای ولایت فدا کردند. امیر المومنین تقیه مداراتی هم نکردند و اجتهاد شیخین را قبول نکردند چون بله تقیه‌ای امیر المومنین مفسده و انحراف عظیمی به وجود می‌آورد.

شبهات تقیه

تقیه من شعب النفاق پاسخ داده شد (نفاق بمعنای عدم اظهار باطن خود برای امر باطل است اما تقیه برای رسیدن به امر مطلوبی با موید شرعی و عقلی است).

فضای خفقان شیعیان

شیعیان در عصر اموی و عباسی و صلاح الدین (فساد الدین ایوبی) و در عصر عثمانی در فضای تقیه‌ای بوده‌اند.

معاویه دستور داد اولاً اسامی محبین علی را از بیت المال خط بزنید و با او معامله نکنید و اگر مریض شد عیادتش نکنید و اگر مرد او را تشییع نکنید.

منصور عباسی سادات بنی الحسن را در زندانی انداخت که روز از شب زندان مشخص نمی‌شد و این سادات بزرگوار اوقات نماز را با تلاوت قرآن می‌فهمیدند. هر کدام از آنها از دنیا می‌رفت روی دیگری می‌افتاد و همانجا می‌ماند و سپس به مهدی عباسی آدرس زندان را داد و آن زندان را بر سر سادات خراب کرد.

عصر ایوبیان صلاح الدین وقتی قدرت را از فاطمیین گرفت، قضات شیعه را عزل کرد، حی علی خیر العمل را حذف کرد و هر مخالفی را گردن می‌زد. کسی حق اقدام بر خطابه و تدریس ندارد الا اینکه جزء اهل سنت باشد.

در عصر عثمانیان سلطان سلیم متولی سنی‌ها شد و فتوا داد شیعیان خارج از دین هستند و واجب القتل هستند در اناضول که شهری از شهرها بوده نوشته‌اند 40000 نفر تا 70000 نفر را بخاطر شیعه بودن کشتند.

شرف الدین در الفصول المهمه فصل 9 صفحه 206: شیخ یونس حنفی شیعیان را واجب القتل دانست و شیعیان حلب قتل عام شدند.

شهید ثانی را عثمانی‌ها شهید کردند. در جبل عامل جزار قتل عام شیعیان کرد همانطور که حجاج در عراق شیعه کشی کرد. جزار غارتگری کرد و کتابخانه شیعیان را غارت کرد در حالی که در یک کتابخانه آل خاتون 50000 جلد کتاب بود، و یک هفته کامل کتب علما جبل عامل را سوزاند. تقیه شعار هر ضعیف مسلوب الحریة است.

چرا تقیه از اصول دین شمرده شده است؟ (دینی و دین آبائی، لا دین لمن لا تقیه له؟)

پاسخ: اولاً چه اشکالی دارد یکی از ملحقات اصول دین باشد؟

ان قلت: اجماع اصول دین بر سه یا پنج تاست.

قلت: اصول دین 7 تاست بعلاوه تبری و تولی.

دوم: تقیه از موضوعات فقهی است، لا دین لمن لا تقیه له استعاره است از باب اهمیت و تاکید است همانند لاصلاه لجار المسجد الا فی المسجد.

شبهه سوم: تقیه به نحق و نابودی دین منتهی می‌شود؟

پاسخ: در زمان طولانی اگر در اصول و فروع دین تقیه شود، نسل‌های بعد گمراه می‌شوند و زمان‌ها متغیر هستند و شیعه در زمان‌هایی در آزادی کامل عقائد خود را بیان می‌کنند و پدران نفس تقیه را به فرزندان خود می‌آموزند. به تعبیر برخی در مجالس خصوصی به بیان حقیقت می‌پردازند. و اگر واقعاً قرار باشد تقیه به نابودی دین منتهی شود تقیه حرام است و ما نیز آن را قبول نداریم.

شبهه بعد که خواهد آمد، تقیه باعث ترک امر به معروف و نهی از منکر می‌شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo