درس خارج فقه استاد محسن ملکی

1402/09/01

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: روابط و مبادلات بین الملل

 

در بحث فقه روابط بین الملل را مورد نظر قرار دادیم پایه این مباحث فرآورده های فکری محققین در روبط بین الملل است که از آن برای موضوع شناسی استفاده میکنیم و از آنجا که موضوعات در حال تطور و تحول هستند برای تعیین احکام دین به حسب زمان در خیلی از ساحت های زندگی اجتماعی نیاز مبرم داریم که متخصصین اوضاع و احوال علوم جدید را برای ما معرفی کنند تا بشناسیم و بتوانیم احکام را بر انها منطبق کنیم امام رضوان الله تعالی علیه اگر میگفت وحدت حوزه و دانشگاه نگاه عمیقی به این مطلب داشت.

چه کسی باید روابط حکومت اسلامی را با دنیا از جهت شرعی بسنجد؟ چرا باید سنجیده شود ؟ بخاطر اینکه ما معتقدیم لا رطب و لایابس الا و له حکمٌ هیچ چیز از افعال در این عالم نیست مگر اینکه آسمان برای آن حکم فرستاده است. روی همین جهت سه محور در روابط بین الملل مهم است

1. بحث حاکمیت 2. بحث قدرت 3. بحث امنیت

در جلسه قبل بحث حاکمیت مطرح شد و ذکر شد که حاکمیت دو معنا دارد ، در ادامه بحث باید به این نکته اشاره کنیم همانطور که در داخل یک جامعه اسلامی حفظ حاکمیت واجب است در خارج از جامعه اسلامی نیز واجب است .

در مساله حاکمیت که با نظام حاکم بر جهان فعلی عبارتست از قدرت نسبی اگر ما قائل به این هستیم که حفظ مدیریت و حاکمیت اسلامی در داخل حکومت اسلامی بر مردم و حاکمان واجب است ، در خارج از جامعه هم باید حفظ شود نهایتا کل شیء بحسبه . حفظ این حاکمیت در روابط بین الملل نیاز به یک سری قواعد دارد که کار علوم تجربی است و اگر ما گاهی ورود پیدامیکنیم در حد حقوق بین الملل است نه روابط بین الملل که علمی تخصصی است .

فقهایی که قرار است در عصر غیبت کبری جانشینان ائمه معصوم باشند باید نظاره گر باشند این معادلات بین المللی تجربی را که نظام دیپلماسی حکومت اسلامی با دنیا میبندد آیا با حقوق اسلامی سازگار است یاخیر. لذا باید برویم سراغ متخصصین و با پشتوانه علمی که از این ناحیه دریافت میکنیم مورد بررسی قرار دهیم و حکم آن را استخراج کنیم.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo