درس خارج فقه استاد سید محمد میراحمدی

1400/09/22

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: كتاب الخمس/قسمة الخمس[1] /نظرات استاد و مسئله دوم

بخش ۷

ادامه نظرات استاد

در رابطه با مستضعف است و اینکه مستضعف هر فرقه ای ملحق به همان فرقه هست، در اینجا باید بررسی کرد که مقصود از مستضعف چه می‌باشد؟

الف: اگر مقصود کسی است که قدرت حفظ مالش را ندارد و همانطور که مرحوم آقای صافی فرمودند آری به نظر ما هم طبق این احتمال بر فرض احراز شرایط استحقاق، قاعدتاً باید سهم خمس را به ولیِّ او تحویل داد تا در مساله مربوط به ایشان صرف نماید.

ب: ولی اگر مقصود کسانی هستند که قدرت تشخیص حق و باطل را در مناسک دینی خود به طور مستقل ندارند بلکه اعمال خود را صرفاً به صورت تقلیدی و وراثتی از گذشتگان خود انجام می دهند، طبق این احتمال نتیجه این است که افرادی مثل اطفال و برخی از نسا و یا امثال ذلک که داخل در مناط مذکور هستند، ملحق به همان فرقه خودشان می باشند؛ یعنی اگر فرقه آنها شیعه است افراد مذکور هم ملحق به آنها هستند و اگر مثلاً سنی هستند به همین ترتیب مستضعفین آنها هم محکوم به اهل سنت خواهند بود و قهراً در کیفیت تعلق خمس هر یک از مستضعفین مذکور بر اساس همان فرقه خودش محاسبه خواهد شد.

مسئله ۲:

دیدگاه مرحوم سید یزدی: توزیع خمس بر اصناف ثلاثه مذکور واجب نیست بلکه جایز است که تمام خمس را به یک صنف بدهند چنانچه واجب نیست در یک صنف به همه افراد آن صنف بدهند بلکه جایز است آن را به یک فرد از یک صنف بدهند ولی اگر بخواهند خمس را بین تمام افراد توزیع کنند تساوی در اصناف و هکذا در افراد لازم نیست.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo