درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/07/08

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/نکاح /اهمیت مساله خانواده

 

فقه الاسره

ان شا الله به عنایت ولیّ نعمتمان در این مبحث مسائل مربوط به خانواده اعم از مستحدثه و غیر آن به صورت استدلالی و اجتهادی مورد بحث قرار خواهد گرفت به امید اینکه با دعای حضرت محل آثار و برکات برای حوزه و جامعه و نظام اسلامی واقع شود و ان شا الله لا یزال مورد رضایت حضرت بوده باشد.

و اما مقدمهً از باب تبرک اشاره ای به فرمایش نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و اله در اهمیت جایگاه خانواده شود که فرمود :

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ مَا بُنِيَ بِنَاءٌ فِي الْإِسْلَامِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنَ التَّزْوِيجِ.[1]

در شرع مقدس اسلام جایگاه جامعه اسلامی و اهمیت آن مبرز و مسلّم است و بر کسی پوشده نیست. اینک مهم ترین رکن جامعه اسلامی خانواده است.

بدون شک با اجتماع خانواده های متعدد در کنار هم جامعه اسلامی شکل میگیرد و الا خبری از جامعه نخواهد بود به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری حفظه الله ، هر خانواده یک سلول برای جامعه اسلامی است فلذا سلامت جامعه به سلامت سلول های آن است.

اینک نقش دین و آموزه های عرشی و معنوی برای سلامت و صیانت از این سلول بر اهل آن پوشیده نیست و در دنیای پر هیاهوی بر اهل فن ثابت شده است گه تنها و تنها نسخه شفابخش برای این سلول همین آموزه های دینی و الهی است.

فلذا دقیقا از همین روست که دشمن برای نابود کردن جامعه اسلامی و رسیدن به اهداف شیطانی و استکباری خودش خمین رکن مهم یعنی «خانواده» را هدف قرار داده است و متاسفانه به انحاء مختلف حمله کرده است و مع الاسف در برخی از عرصه ها هم تا حد زیادی موفق شده است.

اینک چنین وضعیتی با این هجمه از خطرات ، رسالت و وظیفه ما حوزویان را چند برابر می کند تا بتوانیم ان شا الله از حجم این مشکلات و خطرات بکاهیم و ان شا الله زمینه ظهور حضرت فراهم شود.

و اما قبل از آنکه وارد جزئیات مسائل شویم همینجا مقدمهّ دفع دخل مقدری شود که :

ممکن است کسانی به ما بگویند و اشکال کنند که چگونه با این منابع کتاب و سنت که مربوط به 1400 سال پیش است می خواهید مسائل مستحدثه ای را حل بکنید که در آن موقع هیچ بستر و موضوعی نداشته است.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo