درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/07/09

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/خانواده /کیفیت استنباط مسائل مستحدثه

 

قلنا : افتخار فقه جعفری همیشه همین بوده است که پویا بوده و برای تمام مسایل تا دامنه قیامت پاسخگو است البته بر اساس فقه جواهری که نظم تعریف شده و مخصوص خودش را دارد که بر اساس ایات و روایات به همراه مبانی و قوعدی که از ان ها اصطیاد شده و در نهایت هم با کمک اصول عملیه بحمدالله و انشالله هیچ بنبستی برای ما نخواهد بود.

ان چنان که در قول امام صادق علیه السلام وارد شده است که حضرت فرمودند :

عَلَيْنَا إِلْقَاءُ الْأُصُولِ‌ وَ عَلَيْكُمُ التَّفْرِيعُ [1]

و هکذا از طرفی هم در آن فرمایش امام زمان عجل لله تعالی فرجه که فرمود :

أَمَّا الْحَوَادِثُ‌ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا[2]

که در نتیجه تکلیف فقها و مجتهدین در عصر غیبت روشن خواهد بود.

بنابر این شکی نیست که ما من شئ الا و قد بیِّن حکمه فی الاسلام

که البته برای این ادعا نصوص کثیره ای وارد شده است که ما اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم :

1 _ صحیحه حماد عن ابی عبدالله علیه السلام :

عَلِيٌّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‌ مَا مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلَّا وَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ.[3]

2 – ما رواه فی الکافی باسناده عن الصادق علیه السلام قال :

وَ اللَّهِ مَا تَرَكَ اللَّهُ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ الْعِبَادُ حَتَّى لَا يَسْتَطِيعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ كَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِي الْقُرْآنِ- إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اللَّهُ فِيهِ.[4]

 

3 – ما رواه فی الکافی باسناده عن ابی جعفر علیه السلام قال :

إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَدَعْ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ الْأُمَّةُ إِلَّا أَنْزَلَهُ فِي كِتَابِهِ وَ بَيَّنَهُ لِرَسُولِهِ ص وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‌ءٍ حَدّاً وَ جَعَلَ عَلَيْهِ دَلِيلًا يَدُلُّ عَلَيْهِ وَ جَعَلَ عَلَى مَنْ تَعَدَّى ذَلِكَ الْحَدَّ حَدّاً[5]


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo