درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/07/17

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/نکاح /رد اشکال به استحباب تکثیر نسل

 

اشکال به استحباب تکثیر نسل و رد آن

ان قلت : بعضی از حضرات به این روایات اشکال کرده اند که این روایات ، در زمانی صادر شده است که مقدار مسلمین کم بوده است و از همین جهت پیامبر عظیم الشان و ائمه علیهم السلام امر به تکثیر ولد داشتند تا تفوقی برای اسلام نسبت به سائر امم در قدرت حاصل شود.

قلت :

اولا : بر فرض اینکه مناط حکم در این روایات همین ادعای شما باشد این مناط همیشه و مخصوصا فی زماننا هذا موجود است.

ثانیا : ادعای شما و تشخیص مناط شما با فرمایش حضرت که فرمودند : اباهی بکم الامم یوم القیامه منافات دارد چرا که حضرت با لحاظ روز قیامت حث و تحریک و تشویق به تکثیر نسل فرمودند. پس معلوم میشود این مطلب صرفا مربوط به مسائل دنیوی نیست.

ان قلت : مستشکل در ادامه میگوید با توجه به اینکه پیامبر صلی لله علیه و اله در علت تشویق کثرت اولاد اینگونه فرمودند که : اباهی بکم الامم یوم القیامه قاعدتا اطلاق آن روایات به وسیله قید در این روایت تقیید می خورد در کثرت اولاد و فرزندانی که صالح و مومن بوده باشند تا شایستگی مباهات پیامبر صلی الله علیه و اله را داشته باشند چرا که افراد فاسق و فاجر و کافر از نسل مسلمان ها قابل فخر فروشی برای پیامبر صلی الله علیه و اله نیستند پس آنچنانی که شما فکر میکنید ، بی حساب کتاب توصیه به کثرت نسل نشده است بلکه این توصیه بر اساس ضوابط خودش می باشد.

قلت : اولا حساب فرزند شخص مومنی که کافر در می آید و به تعبیری مرتد می شود با فرزندی که فاسق است ، جدا می باشد چرا که شخص کافر هر چند از صلب مومن بوده است ، ولی بالاخره خارج از دین شده و قهرا جز ملت و امت پیامبر صلی الله علیه و اله اساسا به حساب نمی آید پس این فرض تخصصا خارج است.(مثل ﴿انه لیس من اهلک﴾[1] )

و اما نسبت به فرزند فاسق حکم اینگونه نیست ، البته هرچند که ﴿افمن کان مومنا کمن کان فاسقا لا یستوون﴾[2] لکن بالاخره فرزند فاسق جزء امت اسلامی به حساب می آید و آن چه که موجب مباهات و فخر پیامبر در قیامت است کلی جامعه اسلامی در مقابل جوامع کفر است که همین فرزندان فاسق بالاخره جزء همین امت اسلامی هستند.

ثانیا : مضاف بر اینکه اسلام در کنار توصیه به تکثیر نسل ، دستور های اکید و شدید و فراوان نسبت به تربیت صالحانه و مومنانه فرزندان دارد که در راس آنها صالح بودن خود والدین می باشد و بالاخره فراموش نکنیم که نظام هستی بر اساس اختیار و اختبار آفریده شده است.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo