درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/07/19

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/تحدید نسل /رد استدلال به روایت برای مرجوحیت نکاح

 

وجه دلالت بر مرفوعه نوفلی

وجه دلالت این روایت روشن است چرا که در پاسخ رد ساربان ، حضرت برای آنها دعا کرد به کثرت مال و ولد و این کاشف از آن است که کثرت مال و ولد امر مرجوحی است چرا که اگر کثرت مال و ولد امر راحج و پسندیده ای می بود حضرت آن را برای چوپان که خواسته پیامبر صلی الله علیه و اله را اجابت کرده بود انجام می داد.

جواب به استدلال :

قلت : خیر به نظر ما این استدلال در روایت مذکور باطل است چرا که از نظر ما این روایت اصلا در واقع ناظر به نفس اولاد و اموال نیست. بعباره اخری در این روایت اساسا اولاد و اموال موضوعیت ندارد بلکه در واقع حضرت برای کسی که (ساربان) پاسخ رد داده است ، گویا شبه نفرینی کرده است (البته نه نفرین قطعی منجز) به این معنا که از خدا خواسته است ، آن ساربان را مشغول به دنیا بکند که از مهم ترین اسباب درگیری با دنیا ، کثرت مال و ولد است و به همین ترتیب برای کسی که حضرت را اجابت کرد (چوپان) و احترام گذاشت ، از خدا برایش خواست که از اسباب درگیری به دنیا در امان بماند. بنابر این در این روایت در واقع کنایه به کار برده شده است فلذا ربطی به کثرت ولد و کثرت مال ندارد.

البته لا یخفی که بالاخره کثرت اولاد اگر در مسیر صحیح تربیت اسلامی قرار نگیرد قهرا یک خطر و آفت بزرگی خواهد بود که به همین جهت اسلام در کنار توصیه به کثرت اولاد ، توصیه های فراوانی در جهت تربیت صحیح آنها هم داشته است.

علی ای حال همانطور که قبلا هم گفتیم آنچه که مدلول و مقصود روایات تکثیر نسل است ناظر به اصل مقوله کثرت جمعیت شیعه است در مقابل امم دیگر.

فلذا خصوصیات و شرایط تربیت صحیح اولاد در جای خودش محفوظ است و آن راوایات تکثیر نسل نافی و معارض این امر نمی باشد

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo