درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/07/22

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/نکاح /تقیید و تخصیص حکم استحباب تکثیر نسل

 

سوال : آیا حکم به استحباب تکثیر نسل در روایات مذکور ، مقید به قیدی شده است یا خیر؟

پاسخ : مقصود شما از این تقیید چه نوع قیدی می باشد؟

الف ) اگر مقصود شما از این قید ، قیود عامه است (مثل قاعده لاحرج) این امر واضح و طبیعی ست یعنی حتما آن حکم استحباب تکثیر نسل به وسیله این قاعده لا حرج ، تقیید می خورد چرا که همیشه و همه جا عناوین ثانویه ، بر عناوین اولیه البته بر اساس شرائط خودشان مقدم می شده اند (مثل وجوب صومو حرجی بودن آن برای زید)

بنابراین در اینجا هم اگر تکثیر نسل مستلزم حرج بوده باشد ، قهرا آن استحباب به این لاحرج تقیید خورده و قاعده لاحرج مقدم خواهد بود.

ب ) و اما اگر مقصود شما از قید ، قیود خاصه باشد مثل صالح بودن نسل کما فی قوله علیه السلام :

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ مِنْ‌ سَعَادَةِ الرَّجُلِ‌ الْوَلَدُ الصَّالِحُ.[1]

یعنی در مقایسه بین این روایت و روایات قبلی که دال بر تکثیر نسل بود ، بخواهید نتیجه بگیرید که آن روایات مطلق بود و این روایت مقید به قید صالح است پس قهرا آن روایات مطلق به وسیله این روایت که مقید است ، تقیید می خورد.

(اگر مقصود شما از قید خاص این ادعا و این استدلال بوده باشد) خیر باطل است و قطعا آن روایات باب تکثیر نسل هر چند که مطلق هستند ولی با این روایت قابل تقیید نیستند چون هر دو دسته مثبِتین می باشند و طبق قاعده جمع می شوند نه آنکه تقیید حاصل شود.

برای جمع این دو دسته از روایات دو روش وجود دارد.

روش اول : این دو دسته روایات را از باب تعدد مطلوب بدانیم یعنی نفس تکثیر نسل یک مطلوب است در مقابل سائر امم

و نسل صالح و تربیت شده یک مطلوب مستقل علی حده می باشد.

روش دوم : یا اینکه آنها را حمل بر اختلاف رتبه استحبابی شان بکنیم یعنی بگوییم نفس تکثیر نسل یک مستحب است البته در رتبه معمولی (مثلا) ؛ ولی نسل صالح و تربیت شده مستحب بالاتر و در رتبه شدیدتر آن می باشد.

علی ایّ حال آنچه که در اینجا برای ما مهم است اینست که در اینجا هیچ وجهی برای تقیید وجود ندارد.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo