درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/08/28

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/چهارمین سبب تحدید نسل، تغییر جنسیت /تبیین موضوع مورد بحث در تغییر حنسیت

 

تتمه بررسی حکم وضعی عزل و بیان نظر استاد

فلذا به همین جهت است که اگر از ماده فزع به صیغه مجهول بخوانیم (یعنی یُفزَعُ بخوانیم) معنایش این می شود که شخص دیگری مثلا از پشت درب این مرد در حال جماع با همسرش را ، می ترساند و او مبتلای به فزع می شود و در نتیجه منجر به عزل می شود و این در حالی است که آن مرد مجامع قصد عزل نداشته است. (لم یرد ذلک) که در این صورت صدر و ذیل روایت با هم سازگار خواهد بود.

بنابر این از نظر ما عزل اختیاری رجل دیه ندارد (چرا که همان طور که ملاحظه فرمودید در صحیحه مذکور قید های مطرح شده دخالت در حکم دارد و نمی توان به صورت مطلق در هر عزلی حکم به دیه کرد.) ولی اگر از طرف شخص دیگر افزاع شود که منتهی به عزل شود بر اساس روایت مذکور ده دینار دیه دارد که شخص مفزع باید این ده دینار را به مرد مجامع تحویل دهد حتی اگر این افزاع منسوب به همان زوجه در حال جماع خودش بوده باشد.

و اما چهارمین سبب از اسباب تحدید نسل :

چهارمین سبب از عوامل تحدید نسل عبارتست از تغییر جنسیت چرا که در این تغییرات واتفاقاتی که در اتاق عمل برای تغییر جنسیت پیش می آید ، نوعا زمینه ای رخ می دهد که بستر توالد و تناسل در این افراد یا ضعیف می شود و یا کلا نابود می شود.

به شهادت معاون رئیس جمهور وقت در امور زنان در دیدار با مدیر حوزه های علمیه اظهار کردند :

برخی از پزشکان در پی تغییر ذائقه جوانان به راحتی گواهی تغییر جنسیت صادر می کنند.

و سپس در ادامه افزود : برای این افراد تغییر جنسیت صورت نمی گیرد و در اصل مقطوع النسل می شوند و حدود پنجاه درصد این افراد به خودکشی می رسند. (27/8/1402)

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo