درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/08/29

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/تغییر جنسیت /چیستی و تعریف تغییر جنسیت

 

تبیین معنای تغییر جنسیت و تعیین محل بحث :

قبل از ورود در اصل مساله و بررسی فقهی آن پیشتر لازم است تنقیح موضوع شود تا محل بحث نزاع آشکار شود. و اما تعریف تغییر جنسیت به دو صورت قابل تصور است.

الف) یکی اینکه هریک از مرد یا زن به گونه ای تغییر کند که هم از جهت غریضه جنسی و هم میل شهوانی و هم آلات تناسلی (اعم از رحم و عورت و ثدیین) و هم موی سر و صورت و بلکه دست و پا کلا به گونه ای عوض شود که مرد از اساس تبدیل به زن شود یا بالعکس

ب) گاهی دیگر از اوقات تغییر جنسیت به صرف تغییر آلت تناسلی ست که یک آلت تناسلی مخفی زیر پوست با عمل جراحی بیرون کشیده شود و یا بالعکس و مقداری از ظواهر هم تغییر کند.

بر این اساس می گوییم ، تغییر جنسیت به معنای فرض اول در اختیار بشر نیست و این فعل مختص به قدرت خدای حکیم و قادر است بنابراین آنچه که اینجا محل کلام است تغییر جنسیت نسبی است نه واقعی که در این رابطه بین فقها اختلاف است.

نظرات در مساله :

مرحوم امام راحل رضوان الله علیه در این رابطه قائل به جواز هستند[1] که قائلین به جواز عمدتا به 2 دلیل استشهاد میکنند :

1 – اصاله الاباحه

2 – عدم ترتب محذور شرعی بر این تغییر جنسیت

نقطه مقابل مکتب مرحوم آقای خوئی رحمه الله علیه و شخص ایشان است که قائل به حرمت هستند[2] . این طیف فرمودند که تغییر جنسیت حرام است.

اثبات عدم امکان تغییر جنسیت واقعی:

و اما قبل از بررسی قولین لازم است که برای بهتر روشن شدن محل نزاع عرض بکنیم که با استشهاد به روایت صحیحه ای ثابت می شود که تغییر جنسیت به معنای واقعی کلمه که از درون و بیرون و همه صفات و حالات بوده باشد این امر مقدور و ممکن برای بشر نیست فلذا محل بحث هم نمی باشد.

بیان حدیث در جلسه آینده ان شا الله


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo