درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/09/01

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/تغییر جنسیت /تحلیل و بررسی صحیحه محمد بن قیس

 

تحلیل روایت محمد بن قیس:

همانطور که ملاحظه می فرمایید در این روایت بر اساس فرمایش حضرت به صرف وجود فرج و رَحِم و حتی امکان حاملگی به نحو طبیعی دلیل بر اثبات انوثیت آن خنثی و بلکه حتی میل به مماثل هم دلیل بر اثبات آن جنسیت نمی شود یعنی اگر علائم تا این حد جدی و پر رنگ و شدید هم بوده باشد باز هم دلیل بر تغییر جنسیت نمی شود.

علی ای حال این روایت هر چند که صحیحه است لکن 2 اشکال جدی دارد.

اشکال اول : شرائط حجیت خبر واحد در این روایت مفقود است چرا که یکی از آن شرائط حجیت خبر واحد عبارتست از اینکه ما علم یا اطمینان بر خلاف آن نداشته باشیم در حالی که برخی از فقرات این روایت به صورت قطع و مسلم خلاف واقع است و آن عبارتست از تعداد اضلاع و اختلاف اضلاع بین مرد و زن چرا که در صنعت پزشکی روز به صورت واضح ثابت شده است که تعداد اضلاع انسان چه مرد وچه زن مساوی است و مجموعا 24 عدد می باشد.

اشکال دوم : این روایت هرچندکه صحیحه است لکن معارض دارد و معارض آن مربوط به کیفیت خلق جناب حوا می باشد.بیان ذلک :

روی عن زازه بن اعین انه قال :

سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ‌ خَلْقِ‌ حَوَّاءَ وَ قِيلَ لَهُ إِنَّ أُنَاساً عِنْدَنَا يَقُولُونَ- إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ حَوَّاءَ مِنْ ضِلْعِ آدَمَ الْأَيْسَرِ الْأَقْصَى

فَقَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ تَعَالَى عَنْ ذَلِكَ عُلُوّاً كَبِيراً أَ يَقُولُ مَنْ يَقُولُ هَذَا إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَكُنْ لَهُ مِنَ الْقُدْرَةِ مَا يَخْلُقُ لآِدَمَ زَوْجَةً مِنْ غَيْرِ ضِلْعِهِ وَ يَجْعَلُ لِلْمُتَكَلِّمِ مِنْ أَهْلِ التَّشْنِيعِ سَبِيلًا إِلَى الْكَلَامِ أَنْ يَقُولَ إِنَّ آدَمَ كَانَ يَنْكِح‌ بَعْضُهُ بَعْضاً إِذَا كَانَتْ مِنْ ضِلْعِه‌ ... ثُمَّ قَالَ ع إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَّا خَلَقَ آدَمَ ع مِنْ طِينٍ وَ أَمَرَ الْمَلَائِكَةَ فَسَجَدُوا لَهُ أَلْقَى عَلَيْهِ السُّبَاتَ‌ ثُمَّ ابْتَدَعَ لَهُ حَوَّاءَ ...[1]


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo