درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/09/04

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/تغییر جنسیت /تحلیل و بررسی صحیحه محمد بن قیس

 

علی ای حال به نظر ما چند سوال جدی در این روایت وجود دارد که به لحاظ این سوالات ما نمیتوانیم به این روایت عمل کنیم و به آن استشهاد و احتجاج شود لذا با احترام آن را بوسیده و کنار میگذاریم و ما معتقدیم این روایت از باب مقوله «قضیه فی واقعة» بوده است که حضرت به خاطر مصالح خاصی چنین فرموده اند که به اصطلاح ان را «تحلیل تعبدی» نامیده اند که در واقع ریشه در علم امام معصوم دارد فلذا قهرا قابل تسری در موارد دیگر و تمسک به آن نخواهد بود بنابراین در نهایت ما این روایت را معمول بها نمیدانیم.

و اما سوالات و ابهاماتی که در این روایت بی پاسخ مانده است.

1_ چگونه این شخص هم از شوهرش حامله شده است و هم توانسته است کنیزش را در همان وضعیت و شرایط خاص حامله کند آیا این امر از نظر علم پزشکی روز تایید می شود؟ یعنی به این معنا که آیا مطابق با تکوین هست و یا آنکه خیر در واقع ای چه بسا ، ای چه بسا اصلا عمل مذکور با کنیزش از قبیل مساحقه بوده است مناطا و این زن منی شوهرش را در طی این عمل مساحقه به کنیزش منتقل کرده است و همین سبب بارداری کنیز شده است.

2_ چرا حضرت نسبت به این عمل مذکور سکوت فرمودند و نسبت به این شخص خنثی که دو طرفه (فاعلا و مفعولا) جماع کرده است ، حضرت هیچ ردع و منعی نفرمودند. آیا این سکوت حضرت امضا بوده یا جهت دیگری دارد؟

3_ همان طور که گفته شد در کیفیت خلقت حضرت حوا اختلاف وجود دارد و در برخی از روایات خلقت حضرت حوا مستقل توصیف شده است و این در حالی ست که عده ای ادعا کرده اند خلقت حصرت حوا از پهلوی چپ حضرت ادم بوده و روایات مستفیضه ای وجود دارد. اینک بالاخره در این رابطه چه باید کرد؟

4_ و مهم تر از همه اینکه مرکز تمام احتجاج حضرت برای اثبات رجولیت این شخصِ معما ، استناد به تعداد اضلاع است با بیان این قاعده که اضلاع الرجال تنقص و اضلاع النسا تمام

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo