درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی
1402/09/05
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: فقه الاسره/تغییر جنسیت /نظریه استاد در مورد صحیحه محمد بن قیس
در حالی که این ادعا بالقطع والیقین خلاف واقع تکوینی و خارجی است.
خلاصه اینکه ما با تمام احترام این روایت را کنار گذاشته و معمول بها نمیدانیم.
مضاف بر آنکه اگر هم بنا شود طبق قاعده تبعض در حجیت به آن عمل شود (البته بر اساس شرائط خودش که یصح السکوت بوده باشد) قهرا باز هم ضد مقصود ماست چرا که وقتی شخص هم قدرت حامله شدن داشته باشد و هم قدرت حامله کردن داشته باشد و بعد حکم به رجولیت آن هم بشود بالبداهه این همان تغییر جنسیت واقعی خواهد بود و نه نسبی و اضافی
فلذا این سوال به عنوان محور اصلی بحث کماکان به قوت خود باقی است که بالاخره آیا جنس ذکوریت و انوثیت به طور واقعی قابل تغییر هست یا خیر؟ از همین جهت برای اثبات مطلوب پناه میبریم به برخی از آیات کریمه قرآن که دلالت دارد بر اینکه ذکوریت و انوثیت به مقتضای خلقت اولیه خدای متعال است و از قدرت بشر خارج میباشد.
۱_ سوره مبارکه نجم آیه ۴۵ :
﴿وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَالْأُنثَی﴾
2_ سوره مبارکه قیامت آیه ۳۹ :
﴿فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَالْأُنثَی﴾
3_ سوره مبارکه لیل آیه ۳ :
﴿وَمَا خَلَقَ الذَّکَرَ وَالْأُنثَی﴾
مخصوصا اگر ایات فوق را کنار این آیات قرار دهیم :
در سوره مبارکه حج آیه ۷۳ :
﴿إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَن یَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ﴾
در آیه ۳۰ سوره مبارکه روم :
﴿لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ﴾
البته این آیه بنابر اینکه مقصودش مطلق خلق باشد دلیل بر مدعا خواهد شد.