درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/09/12

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/تغییر جنسیت /بررسی آیه 119 نساء در مقام

 

بررسی استدلال به آیه 119 سوره نساء بر امکان تغییر جنسیت واقعی

لکن این ادعا و این استدلال از نظر ما مردود است. چرا که در آیه کربمه احتمالات متعددی و مختلفی وجود دارد که این ادعای شما جزء احتمالات ضعیف و رده پایین آن است فلذا قهرا در اثبات یک مطلب مهم این چنینی نمی توان به استدلالی تمسک کرد که دارای احتمالات متعدده کذایی باشد.

و اما احتمالات مذکور در آیه کریمه :

1- بعضی از مفسرین مثل ابن عباس و امثال ذلک گفته اند مقصود در آیه کریمه دین خدای متعال است یعنی شیطان با تحریک و وسوسه بندگان کاری می کند که انسان ها با دست خودشان دین را تغییر دهند و منظور از تغییر در دین عبارتست از تحلیل حرام و تحریم حلال. در تایید این تفسیر روایتی از امام صادق علیه السلام وارد شده و هکذا آیه 30 از سوره مبارکه روم موید همین احتمال است.[1]

2- برخی دیگر از مفسرین مثل عکرمه و امثال ذلک می گویند : منظور آیه کریمه از تغییر خلق الهی توسط وسوسه شیطان عبارتست از عقیم کردن[2]

3- برخی دیگر از مفسرین مثل ابن مسعود می گویند : مقصود خال کوبی است.[3]

4- برخی دیگر از مفسرین گفته اند : منظور تصرف در خورشید و ماه و سنگ است که از این مخلوقات منافع اصلی خودش فراموش شود و استفاده صحیحش منحرف شود و آنها را به عنوان بت مسجود و معبود خود قرار دهند.[4]

و امثال ذلک ...

خلاصه اینکه بر اساس احتمالات متعدد در این آیه کریمه وقعی و وجهی برای تمسک به یک احتمال ضعیف و دور از قرائن آیه کریمه برای اثبات مدعای به این مهمی نیست.

علی ای حال آنچه که سزاوار است در این جا معقد بحث و کلام واقع شود عبارتست از فرض امکان وقوع و تحقق خارجی تغییر جنسیت

واما اثبات اینکه خارجا آیا امکان وقوعش هست یا نیست این مطلب مربوط به علم طب است و طبیب ، و متخصص این فن عهده دار اثبات آن است فلذا از شان فقیه خارج می باشد.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo