درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/09/19

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/تغییر جنسیت /دلائل قائلین به حرمت تغییر جنسیت (دلیل اول)

 

در جلسات گذشته ادله قائلین به جواز تغییر جنسیت که سه دلیل عمده بود را ییان کردیم و نقد و بررسی آن ها نیز تمام شد. اکنون به بیان ادله قائلین به حرمت تغییر جنسیت را بیان و بررسی می کنیم.

و اما ادله قائلین به حرمت :

1 - اولین دلیل قائلین به حرمت تغییر جنسیت برخی از آیات قرآن است مثل آیه ۱۱۹ از سوره مبارکه نساء :

﴿وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبينا﴾

البته با این پیش فرض که مقصود از خلق الله تغییر مطلق خلقت انسانی باشد اعم از خصوصیات وجودی و غریزی مثل رجولیت و انوثیت و هکذا فطرت توحیدی ، چرا که در غیر این صورت محل استدلال دچار خدشه و ان قلت خواهد بود.

فلذا با این پیش فرض که این آیه مطلق است و شامل همه نوع تغییر جسمی و غریزی و معنوی میشود می‌توان بر مدعا استشهاد کرد چرا که تقیید به یکی از خصوصیات در آیه کریمه ، محتاج قرینه است و عند فقد القرینه آن اطلاق ثابت می‌شود.

خلاصه اینکه پر روشن است که این مطلق تغییر به امر شیطان است (به صراحت آیه کریمه) و هکذا طبیعی است که تبعیت از امر شیطان مبغوض و حرام شرعی است پس ایجاد تغییر در خلقت الهی به هر نحو از انحاء مذکور مبغوض خدای سبحان و حرام خواهد بود فلذا تغییر جنسیت هم که از مصادیق تغییر در خلقت است ، قهراً مبغوض و حرام می‌باشد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo