درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/09/22

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/تغییر جنسیت /دلیل دوم قائلین به حرمت تغییر جنسیت

 

دلیل دوم قائلین به حرمت تغییر جنسیت

۲_ و اما دومین دلیل قائلین به حرمت عبارت است از نصوص و اجماعی که دلالت برحرمت اضرار بر بدن دارد و بدیهی است که تغییر جنسیت مستلزم عمل‌های جراحی متعدد و کارهای خاص و پیچیده ای است که قهرا مستلزم ضرر به بدن است کما اینکه به صورت متعدد و مکرر این مشکلات در موارد زیادی رخ داده است.

اینک در وجه استناد به سه مورد تمسک شده است :

1) نصوصات و عموماتی که در باب صوم برای روزه ضرری مورد احتجاج واقع شده است در اینجا هم می تواند مستند واقع شود چرا که وقتی وجود ضرر و زیان سبب شود یک فریضه مسلم حذف و تعطیل شود پس به طریق اولی در ما نحن فیه که تغییر جنسیت واجب هم نیست قطعا با فرض وجود ضرر و زیان ممنوع بوده باشد.

۲) و هکذا نبوی معروف در قضیه سمره بن جندب که فرموده اند: لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَار[1]

۳) روایت مفضّل از امام صادق علیه السلام که البته روایت طولانی است لکن ما فقط به قسمت شاهد بحث آن اشاره می کنیم:

... عَلِمَ عَزَّ وَ جَلَّ مَا تَقُومُ بِهِ أَبْدَانُهُمْ وَ مَا يُصْلِحُهُمْ فَأَحَلَّهُ لَهُمْ وَ أَبَاحَهُ تَفَضُّلًا مِنْهُ عَلَيْهِمْ بِهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَصْلَحَتِهِمْ وَ عَلِمَ مَا يَضُرُّهُمْ فَنَهَاهُمْ عَنْهُ وَ حَرَّمَهُ عَلَيْهِم‌ ...[2]

اینک بر اساس این روایت و هکذا به ضمیمه اظهارات و اعترافات میدانی افرادی که این مسئله برای آنها مجرب بوده و سابقه این عمل تغییر جنسیت را داشته‌اند که با قطع و یقین اعتراف به مضرات و آفات عجیب و زیاد آن دارند فلذا قهرا در این شرایط تکلیف روشن است که بالبداهه این فعل تغییر جنسیت محکوم به حرمت می باشد.

۳) سومین دلیل که بر اثبات حرمت تغییر جنسیت عده ای از فقها به آن استشهاد کرده‌اند عبارت اند از:

برخی از نصوصی که اخصاء و تأنث را نهی می کند و قطعا همین نصوص با تنقیح مناط قطعی یا بلکه از طریق فحوای کلام دلالت بر حرمت تغییر جنسیت دارند چرا که در این تغییر جنسیت تبعا بعضی از اعضای بدن شخص قطع می‌شود که قطع آن اعضا و آثاری که از آنها پدید می‌آید به مراتب بدتر از اخصا و تانث است.

تذکر: اگر این فعل شنیع بین عده‌ای از اهل معصیت یا کفار و مشرکین رواج پیدا بکند به گونه‌ای که امری عادی جلوه بکند این سبب نمی‌شود که در شرع مقدس اسلام و در جامعه اسلامی هم قبح آن شکسته شده باشد و در نتیجه دلیل بر جواز بوده باشد ، خیر.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo