درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/10/02

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/تغییر جنسیت /استدلال بر روایات منع از اخصا و تانث در مساله

 

دلیل سوم قائلین به حرمت تغییر جنسیت ، تنقیح مناط و یا تمسک به فحوی الخطاب در روایات نهی از اخصاء و تانث است. جهت تبیین مساله لازم است ابتدا روایات مد نظر این مستدلین بین شود.

و اما روایاتی که دلالت بر منع و نهی از اخصاء دارند مثل :

ما نقل فی التهذیب بسنده عن عثمان بن مظعون انه قال :

قَالَ فَإِنِّي أَرَدْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنْ أَخْتَصِيَ قَالَ لَا تَفْعَلْ يَا عُثْمَانُ فَإِنَّ اخْتِصَاءَ أُمَّتِي الصِّيَام‌[1]

و هکذا روی عن النبی بطریق العامه انه قال :

‌لَا ‌إِخْصَاءَ فِي الْإِسْلَامِ[2]

و اما روایاتی که دلالت بر منع و نهی از تخنث و تانث و تشبه به نساء می کند :

مثل خبر عمرو بن شمر عن جابر جعفی عن ابی جعفر علیه السلام قال :

لعنَ اللَّهُ ... الْمُتَشَبِّهِينَ‌ مِنَ‌ الرِّجَالِ‌ بِالنِّسَاءِ وَ الْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَال‌[3]

و هکذا ما رواه صدوق رحمه الله فی العلل باسناده عن زید بن علی عن آبائه عن علی علیه السلام :

أَنَّهُ رَأَى رَجُلًا بِهِ‌ تَأْنِيثٌ‌ فِي مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ لَهُ اخْرُجْ مِنْ مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ يَا مَنْ لَعَنَهُ رَسُولُ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ عَلِيٌّ ع سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ لَعَنَ اللَّهُ الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ وَ الْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ.[4]

تذکر : لا یخفی سند روایات مذکور مخدوش و ضعیف است و لکن به سبب عمل مشهور این ضعف جبران می شود فلذا از جهت سندی در واقع ما مشکلی نداریم.

و از طرفی دلالت همه این روایات بسیار بدیهی و روشن بود در اینکه اخصاء و تأنث و تخنث در اسلام منهی و حرام است.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo