درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/10/04

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/تغییر جنسیت /بیان نظریه مختار استاد در مساله

 

در ابتدای جلسه و قبل از بیان مختار ، به صورت خلاصه ، ادله طرفین در مساله بیان شد و ملاحظاتی در رابطه با دلیل سوم قائلین به حرمت هم بیان شد مبنی بر اینکه در استدلال مذکور مناط قطعی یافت نشد مخصوصا در بخش تنقیح مناط که باید مناط موجود در دو موضوع قطعی باشد.

مختار استاد :

قبل از بحث از حکم مساله ، لازم است موضوع به خوبی روشن شود. مرکز موضوع شناسی احکام فقهی ، نشستی برگزار نموده و از اساتید دانشگاه و حوزه دعوت نموده است. خلاصه این نشست این گونه است اولا تغییر جنسیت ضرر های دارد و ثانیا این تغییر جنسیت ، واقعی نیست و صرفا تغییر ظاهری است.

اما تفصیل مساله به این بیان است که :

الحق فی المساله : به نظر ما در درجه اول باید مشخص شود که در مقوله تغییر جنسیت آیا تغییر کامل و واقعی محل بحث است یا آنکه تغییر نسبی و ظاهری محل بحث می باشد.

طبق بیان متخصصین امر ، تغییر واقعی تا کنون محقق نشده و صرفا شکل ظاهری افراد تغییر کرده است ، اما از جهت فقهی باید این فرض مورد بحث قرار گیرد و چنانچه بر اثر معجزه ای این فرض محقق شد ، تکلیف چیست؟

فلذا نقول اگر تغییر واقعی و کامل محقق باشد (علی فرض ثبوتها ولو بطریق الاعجاز) به نظر ما این امر فی نفسه دلیلی بر حرمت آن نداریم. چرا که تغییر موضوع است و به تبع آن تمام احکام مربوطه تغییر می کند مثل احکام زوجیت و وجوب نفقه و دریافت نفقه و احکام عده و مباحث مهریه و قانون ارث و مسائل محرمیت و احکام ستر و پوشش در صلاه و در اجتماع و حکم نگاه به مماثل و غیر آن و ولایت بر اولاد صغیر و سایر حقوقی که مربوط به زوج و زوجه است که در شرع مقدس ثابت شده و تفاوت آنها نیز روشن است.

به نظر استاد احتمال دارد فقهائی مثل مرحوم امام خمینی ره که قائل به جواز تغییر جنسیت بودند ، نظرشان نازل به همین فرض تغییر واقعی بوده است و بر طبق این فرض موضوع ، نظرشان را ارائه نموده اند.

ان شا الله تکمیل بحث در فروض دیگر در جلسه آینده مطرح خواهد شد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo