درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/10/05

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/تغییر جنسیت /تبیین نظریه تفصیلی استاد در مساله

 

در جلسه سابق وارد مختار استاد شدیم. نظر استاد تفصیل در مساله بود که بخشی از آن تقریر شد که مخلص آن این بود که باید موضوع تنقیح شود که تغییر جنسیت واقعی ممکن است یا خیر و صرفا تغییر ظاهری است؟ و حکم فرض اول که امکان تغییر واقعی باشد (لو فُرِضَ امکان تحققه ولو بالاعجاز) را بیان کردیم و گفتیم قطعا جایز است چرا که موضوع تغییر کرده است. اما خب این مساله بر فرض تحقق تغییر واقعی است ولو با اعجاز ، و الا تا کنون بر اساس علم و دانش ، امکان تغییر واقعی نبوده است.

دلائل قائلین به حرمت نیز مشمول این فرض یعنی فرض تغییر واقعی و کامل نمی شود چرا که از نظر ما (غیر از اشکالاتی که بر ادله ثلاثه مذکور در اثبات حرمت مترتب است) هیچ یک از آن ادله ناظر به این تغییر واقعی کامل نیست.

هرچند که در همین فرض هم اگر این تغییر واقعی کامل مستلزم محذوراتی باشد (مگر آنکه این تغییر کامل جنسیت به اعجاز بوده باشد که واقعا تغییر کامل باشد و عوارض و محذوراتی هم نداشته باشد) مثلا ضرر و ضراری که گفته شد چه در جنبه جسمانی و چه در جنبه روحانی و یا موجب تغییر فرهنگ غنی شیعه و مسلمانی به فرهنگ منحط غربی بشود که سبب و مقدمه ای برای اشاعه فحشا بوده باشد و یا در زمانی بر اساس رواج و شیاع این مساله مقوله تکثیر نسل تحدید شود کما اینکه اصل بحث ما هم همین است علی ای حال در تمام این صور بدون شک این تغییر جنسیت کامل و واقعی هم به اعتبار این عوارض و مسائل حرام خواهد بود.

بیان حکم صورت دوم

لکن اگر مراد از تغییر جنسیت ، تغییر ناقص و ظاهری باشد که علی القاعده عمدتا و چه بسا قریب به اتفاق موارد همین فرض مقصود می باشد ، در اینجا آری ما دلیلی برای جواز آن نداریم (بعباره اخری اگر فرض بر این است که تغییر صرفا ظاهری است و موضوع در واقع همان موضوع سابق است ما به چه مجوزی احکام جدید و احکام موضوع لاحق را بر آن مترتب بدانیم پس طبیعی و قهری است که برای ترتب احکام جدید باید دلیل علی حده ای اقامه شود بنابراین اصل بر عدم جواز خواهد بود) مخصوصا که این فرض تغییر ظاهری مستلزم محذورات جدی خواهد بود مثل لواط یا مساحقه چرا که فرض بر این است تغییر جنسیت واقعی و کامل محقق نشده است و این شخص مثلا اگر واقعا مرد بوده باشد و سپس تغییر جنسیت به شکل زنانگی بدهد در حالی که صرفا ظاهری و ناقص می باشد اینک اگر این شخص (در ظاهر زنانگی) با مردی ازدواج بکند بالمناط قاعدتا نتیجه آن مقاربت و مجامعت ، لواط خواهد بود چون در واقع نزدیکی دو همجنس مذکر می باشد فلذا مناطا محکم به لواط می باشد.

و هکذا اگر واقعا زن بوده باشد و تغییر جنسیت به شکل ظاهری مردانگی بدهد و سپس با زنی ازدواج بکند در اینجا هم بالمناط قهرا آن مقاربت محکوم به مساحقه خواهد بود چرا که در واقع نزدیکی دو همجنس مونث می باشد فلذا مناطا محکوم به مساحقه می باشد.

مضاف بر آنکه در تمامی این موارد نوعا و عمدتا قدرت توالد و تناسل ضایع شده که این هم آفتی برای جامعه اسلامی خواهد شد.

و هکذا در خیلی از موارد ضرر و زیان های جدی هم در بعد جسمانی و هم در بعد روحی و روانی اتفاق میافتد در حدی که طبق گزارش مذکور از متخصصین فن و خبره اهل اطلاع در بیش از 50 در صد آن ها منتهی به خود کشی می شود که در مجموع با لحاظ این خسارت ها ما دلیلی بر جوار آنها و مشروعیت تحمل آن ها نداربم.

و هکذا بستر و مقدمه نفوذ و شیاع تسلط فرهنگ غربی کفار خواهد بود که این هم به نوبه خود آفت کم و ساده ای نیست.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo