درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/10/11

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/ملحقات تحدید نسل /کلام در عوامل تحدید در عصر حاضر

 

در مساله حاضر و پاسخ های طرح شده به شبهه مدنظر ، از جنبه فقهی و فقاهتی به مساله نظر میکنیم هرچند از حیث اجتماعی پاسخ های دیگری باید بیان شود اما رسالت کنونی ما در درس ، تبیین فقهی مساله است.

حاصل اینکه شبهه مذکور ، مغالطه و القاء شیطانی است و فرهنگ دینی که از کلمات اهل بیت علیهم السلام استنباط می شود ، برعکس شبهه مد نظر است و این فرهنگ غنی دینی مجرب است کما اینکه در ابتدای دوره انقلاب اسلامی و در دوران جنگ تحمیلی تجربه شده است.

در مقام بیان جواب به شبهه از طریق روایات و آیات بودیم. سه روایات بیان شد که از جنبه های مختلف ناظر به مساله بود و الحمدلله به صورت جامع مفید فایده بود. اکنون به بیان آیات شریفه می پردازیم.

البته در خصوص آیات ما آیه ای را پیدا نکردیم که مستقیما و مستقلا در خصوص تکثیر نسل بحث کرده باشد ، لکن از طریق لوازم و اسباب آن بحث شده است و در این رابطه تعداد معتنا بهی از آیات مورد استشهاد واقع شده است که از جمع آنها به لحاظ مجموع مقصود ثابت شده است لکن برای ما استشهاد به همان روایات ثلاثه کفایت می کند ولی در عین حال به دو نمونه از آیات مختصرا اشاره میکنیم.

1- سوره مبارکه انعام ، آیه شریفه 151 :

﴿... وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِيَّاهُم‌ ...﴾

این آیه خطاب به خانواده های فقیر است که به خاطر وجود فقر (که از تعبیر من املاق فهمیده می شود) از کثرت نسل بیزار هستند.

درواقع خانواده ای مبتلا به فقر است و به همین جهت از تولید نسل جلوگیری می کنند تا درگیر مخارج فرزند نشوند. حال آنکه خداوند متعال می فرماید من روزی شما را می دهم ، روزی فرزندانتان را هم خواهم داد. چرا از زندگی انسان دیگری جلوگیری می کنید در حالی که رزق و روزی آن انسان با من است.

2- سوره مبارکه اسرا آیه شریفه 31 :

﴿وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُم ...﴾

این آیه خطاب به خانواده های پولدار (غیر فقیر) است که برای تکثیر نسل خوف دارند که در صورت کثرت نسل سرمایه های آنها نابود شود و سپس فقیر شوند. فلا کثرت نسل را عامل خوف زوال ثروت و بروز فقر می دانند.

گاهی اوقات خانواده های متمکن که دارا هستند ، حریص تر از خانواده های فقیر هستند و همین منشا ترس آنها است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo