درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/10/12

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/ملحقات تحدید نسل / بررسی عوامل تحدید نسل در عصر حاضر

 

اولین عرصه از از عرصه های ورود دشمن برای تحدید نسل بیان شد. اکنون بهعرصه دوم می پردازیم.

ب) عرصه مسائل و مشکلات اجتماعی:

دومین عرصه ای که دشمن برای تحدید نسل در جامعه اسلامی ورود پیدا کرده است و تغییر فکر و فرهنگ عبارت است از مسائل اجتماعی در نظام اسلامی که ما ان شا الله در این جا به برخی از مصادیق آن اشاره می کنیم.

1- ترویج روحیه نگرانی و وحشت از سختی ها و مشکلات آموزش فرزندان خود این در حالی است که متاسفانه در جامعه سلامی ارزش ها تبدیل به ضد ارزش شده است و ضد ارزش تبدیل به ارزش شده است کما فی قول امیرالمومنین علیه السلام : صَارَ الْفُسُوقُ نَسَباً وَ الْعَفَافُ‌ عَجَباً وَ لُبِسَ‌ الْإِسْلَامُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوبا[1] دغدغه اصلی والدین باید تربیت درست فرزند باشد اما متاسفانه در زمان حاضر دغدغه اصلی ، کلاس های کذایی موسیقی و کنکور و ... شده است. در حالی که اسلام می فرماید اگر تربیت را درست انجام دهید ، بقیه مسائل و رفاهیات و آینده شغلی و پیشرفت های شخصی در جامعه به واسطه همین تربیت ، درست انجام می شود.

توجه بفرمایید که: در شرع مقدس اسلام هیچ مخالفتی با علوم روز و صنعت های پیشرفته در عرصه های مختلف نمی باشد و بلکه در برخی از موارد اسلام به دست آوردن آنها را لازم و ضروری می داند کما اینکه وجود نازنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در ایام جنگ حنین به ایشان عرض می کنند و اطلاع می دهند که سلاح جدید و پیشرفته ای در یمن اختراع شده است که حضرت در همان اثنا جنگ سریعا گروهی را اعزام به یمن فرمودند تا آن سلاح جدید خریداری شود و تهیه کنند و برای تقویت جبهه اسلام به کمک بیاورند.[2] تفسیر نمونه ذیل آیه ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة﴾[3] که این روایت به روشنی دیدگاه اسلام را نسبت به پیشرفت عرصه های جدید روشن می کند فلذا ما در این جهت بحثی نداریم.

انما الکلام در این است که مع الاسف به خاطر توجه غیر صحیح و انحرافی و افراطی به عرصه مذکور سبب شده است که علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام که هدف اصلی و بنیادین ما در جامعه اسلامی است تحت الشعاع قرار بگیرد و حتی در بعضی از جاها به اضمحلال و نابودی کشیده شود.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo