درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/10/13

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/ملحقات تحدید نسل /بررسی استدلال به آیات در پاسخ به شبهه مذکور

 

در جلسه گذشته مباحث مربوط به روحیه نگرانی والدین نسبت به آینده فرزندان و تغیر فرهنگ تربیت در جامعه مفصلا سخن گفتیم. اکنون باید بگوییم با این تغییر فکر و فرهنگ، ملاک اولویت ها و نگرانی های والدین نسبت به فرزندان خود تغییر کرده و در نتیجه فکر و فرهنگ آموختن علوم تربیتی بر اساس آموزه های عرشی جابجا شده است و با آموزش کلاس های موسیقی ، سفره آرائی ، آرایش های کذایی و برخی از ورزش های ممنوع و ... تغییر و تحول پیدا کرده است.

و در نهایت درگیر شدن با این فضای غلط مسموم و گرفتار شدن در اشکالات و عویصه های آن رفته رفته کار را به جایی می رساند که برای پیشگیری از این اشکالات نابجا که حاصل فکر غلط و فرهنگ اشتباه خودشان بوده است بیایند و اصل صورت مساله را که تولد فزندان باشد را عوض کنند که نتیجه آن تحدید نسل شود.

علی ای حال نسخه اسلام و دستور شریعت این است که تربیت صحیح و کامل و به موقع انجام شود و سپس بعد از آن خود فرزند میتواند مستقلا برنامه های آموزشی و آینده شغلی اش را مدیریت کند.

2- مشکلات و محدودیت های مسکن خصوصا در فضای شهر نشینی ، هم از جهت آپارتمان های بسیار کوچک آنهم با ضمیمه فرهنگ غلط و هم از جهت اجاره نشینی آن هم با ضمیمه فکر و فرهنگ غلط. وضعیت مهندسی ساختمان و شهرسازی به شدت دچار اشکال شده است و واحد های کوچک و زیر 50 متری با دیواره های کذایی ساخته می شود که خود این مساله موجب اشکال در سبک زندگی مردم شده است.

3- کاهش تمایل به ازدواج در بین جوانان با رویکرد به همان مشکلات و مخصوصا مساله اشتغال و با ضمیمه شدن فرهنگ های غلط در عرصه مراسم ازدواج. در مسائل شغلی مفهوم کار و شغل تفاوت پیدا کرده. الان مفهوم شغل پشت میز نشستن از صبح تا ظهر و گرفته حقوق و راتب خیلی خوب است و حال آنکه اگر کسی اهل کار و شغل باشد ، کار وجود دارد.

4 – افزایش عوامل ناباروری در بین جوانان (مِن ذَکَرٍ أو أنثی) مخصوصا در بین خانم ها از طریق تصرف در مواد اصلی و اولیه تغذیه و تغییر ذائقه غذایی به سبک و ذائقه غربی. در حالی که روایات ما از این مسلک ما را منع کرده اند.

سکونی عن الصادق علیه السلام : أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ لَا تَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِي وَ لَا تَطْعَمُوا طَعَامَ أَعْدَائِي وَ لَا تَسْلُكُوا مَسَالِكَ أَعْدَائِي فَتَكُونُوا أَعْدَائِي كَمَا هُمْ أَعْدَائِي.[1]

5- ایجاد فضای غیر اخلاقی و پرتنش در رابطه بین زوجین که زمینه طلاق عاطفی یا حتی طلاق فقهی را ایجاد کرده است. همین فضای مجازی در روابط بین زوجین خلل ایجاد کرده است و اجازه نمی دهد که زوجین با هم گفتگو کنند. عدم گفتگو هم موجب مشاجرات است. در حالی که دستور اسلام و شرع مقدس این است که فرمود ﴿عاشروهن بالمعروف﴾[2] و روایات و احادیث مفصلی که توصیه های جدی برای حفظ فضای صمیمی در بین اعضای خانواده کرده است.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo