درس خارج فقه استاد سیدمحمد میراحمدی

1403/01/26

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه الاسره/صله الارحام و قطیعتها / مرور جلسات قبل از تعطیلات

 

اولین جلسه بعد از تعطیلات ماه مبارک رمضان را آغاز میکنیم و در ابتدای جلسه خدا را شاکریم که توفیق درک ماه ضیافت الهی را داشتیم و ان شا الله بتوانیم حالات این ماه عظیم را ، بعد از ماه مبارک رمضان هم حفظ کنیم.

با توجه به تعطیلات طویل المده ، استاد محترم خلاصه ای از مباحث گذشته را بیان نمودند :

سخن در حکم صله رحم با ارحام کافر و فاسق بود که با توجه به تفاوت مساله در این دو فرض ، به صورت مجزا ،این دو عنوان را مطرح کردیم.

ابتدائا از حکم مساله در فرض ارحام کافر بحث را آغاز کردیم.

ممکن است این سوال ایجاد شود که چطور ممکن است یک مومن در بین ارحام کافر باشد یا بالعکس؟ پاسخ این است که گاهی در خانواده ای کافر ، یک نفر مستبصر می شود و چه بسیار مواردی که به این شکل اتفاق افتاده است و هکذا یک نفر بر اثر انحرافات رسانه ای ، از دایره ایمان خارج می شود و کافر یا مرتد می شود.

در حکم مساله در فرض کفر بیان کردیم که برخی ادله عام داریم که دال بر وجوب صله رحم هستند و برخی دیگر از ادله خاص هستند و تفکیک بین کافر حربی و غیر حربی داده اند. دو مورد از ادله خاص که دستور به قطع ارتباط با کفار حربی داده اند در قرآن کریم ، بیان شد که در آیه 22 سوره مبارکه مجادله و آیه 1 سوره مبارکه ممتحنه ذکر شده اند و توضیح آن نیز مفصلا گفته شد. در ادامه هم آیاتی بیان شد که به طور مطلق دستور به قطع رابطه با کفار می دادند که آیه 51 سوره مبارکه مائده و آیه 24 سوره مبارکه توبه بودند و وجه جمع بین این دو دسته آیات نیز بیان شد که از باب تقیید و اطلاق بین این دو دسته از آیات جمع می شود.

در ادامه جهت تکمیل بحث ، ادله روایی در نهی از ارتباط با کفار بیان شد که دو مورد از روایات ذکر شد که یکی صحیحه محمد بن قیس بود از امام باقر علیه السلام و دیگری موثقه مسعده بن صدقه بود.

تا اینجا در این جلسه صرفا به مرور مباحث گذشته پرداختیم و ان شا الله از جلسه آینده ادامه مباحث را مطرح خواهیم کرد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo