درس کتاب المکاسب استاد سیدمهدی میرمعزی

کفایه

1402/07/29

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: المقصد الاوّل: الاوامر/الفصل الثانی: فیما یتعلّق بصیغة الأمر /المبحث السابع: الامر عقیب الحظر ؛ المبحث الثامن: المرة و التکرار

 

متن کتاب: المبحث السابع‌ أنه‌ اختلف القائلون‌ بظهور صیغة الأمر فی الوجوب‌ وضعا أو إطلاقا فیما إذا وقع‌ (1) عقیب الحظر (2) أو فی مقام توهمه (3) على أقوال، نسب إلى المشهور ظهورها (4) فی الإباحة (5)

    1. ای صیغة الأمر.

    2. مثل اینکه بعد از تحریم صید در حال احرام خداوند متعال می فرماید: «فإذا حللتم فاصطادوا»[1] یا آنکه بعد از تحریم قتال در ماه های حرام می فرماید: «فإذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشرکین»[2] یا آنکه بعد از تحریم وطی با همسران در ایّام حیض می فرماید: «فإذا تطهّرن فأتوهنّ»[3] .

    3. ای او وقع صیغة الأمر فی مقام توهّم الحظر مثل اینکه شخص با گلو درد به توهّم اینکه سرخ کردنی برای او مُضِرّ می باشد به پزشک مراجعه کند و پزشک به او بگوید: «سرخ کردنی بخور».

    4. ای ظهور صیغة الأمر الواقعة عقیب الحظر او فی مقام توهّم الحظر.

    5. مراد از اباحه، اباحه بالمعنی الاعمّ به معنای عدم حرمت می باشد، لذا بنا بر این قول امر عقیب حظر یا در مقام توهّم حظر، حظر یا توهّم حظر را رفع می نماید.

    6. ای صیغة الأمر.

 

متن کتاب: و إلى بعض العامة (1) ظهورها (2) فی الوجوب و إلى بعضٍ (3) تبعیته (4)‌ لما قبل النهی (5) إن عُلِّقَ الأمر بزوال‌ علة النهی (6) (7) (8) إلى غیر ذلك‌ (9).

و التحقیق (10) أنه لا مجال‌ للتشبث‌ بموارد الاستعمال،

    1. ای و نسب الی بعض العامّة.

    2. ای ظهور صیغة الأمر الواقعة عقیب الحظر او فی مقام توهّم الحظر.

    3. ای و نسب الی بعضٍ.

    4. ای تبعیّة الأمر الواقع عقیب الحظر او فی مقام توهّم الحظر.

    5. ای من وجوبٍ او اباحةٍ او غیرهما.

    6. مثل «فإذا حللتم فاصطادوا» که امر «اصطادو» معلّق و مشروط شده است بر زوال علّت نهی یعنی زوال احرام.

    7. و امّا ان لم یعلّق صیغة الأمر بزوال علّة النهی، فیکون صیغة الأمر ظاهراً فی الاباحة بالمعنی الأعمّ عند هذا المفصِّل.

    8. باید توجّه داشت که این تفصیل در خصوص امر عقیب الحظر مطرح می گردد، نه امر عقیب توهّم حظر.

    9. مثل قول شیخ طوسی و سیّد مرتضی «رحمة الله علیهما» مبنی بر تبعیّة امر عقیب حظر نسبت به ما قبل حظر مطلقاً، چه امر معلّق بر زوال علّت نهی شده باشد و چه نشده باشد.

    10.

حاصل فرمایش مرحوم مصنّف آن است که استعمالات صیغه امر واقع عقیب الحظر یا توهّم در غیر از وجوب که معنای ظاهری امر می باشد نمی تواند دلیل بر ظهور صیغه امر واقع عقیب الحظر یا توهّم حظر در معنایی غیر از معنای ظاهری صیغه امر یعنی معنایی غیر از وجوب قرار داده شود؛

دلیل ایشان بر این مدّعی آن است که غالب این استعمالات، محفوف به قرینه بوده و دلالت این موارد استعمالی بر معنایی غیر از معنای وجوب که معنای ظاهری امر می باشد، به خاطر وجود قرینه است، نه به خاطر هیئت وقوع صیغه امر عقیب الحظر یا در مقام توهّم حظر؛ و امّا در مواردی از این استعمالات که قرینه ای وجود ندارد نیز صیغه امر واقع عقیب الحظر یا مقام توهّم حظر، ظهور در معنایی غیر از معنای وجوب که معنای ظاهری صیغه امر می باشد ندارد تا این موارد استعمالی مجرّد از قرینه، دلیل بر ظهور صیغه امر واقع عقیب الحظر یا مقام توهّم حظر در معنای وجوب قرار داده شود؛

بله، نهایتاً می توان گفت خاصیّت وقوع صیغه امر عقیب الحظر یا در مقام توهّم حظر آن است که مانع از ظهور صیغه امر در وجوب می شود، نه اینکه باعث ظهور آن در معنایی غیر از وجوب گردد[4] .

به نظر می رسد این فرمایش مرحوم مصنّف صحیح نباشد، زیرا یکی از اسباب ظهور عرفی که عقلاء آن را معتبر می دانند، قاعده عقلائیّه الشکّ یلحق الشیء بالأعمّ الاغلب می باشد و این قاعده در ما نحن فیه جاری می باشد؛

توضیح مطلب آن است که عقلاء وقتی برخی استعمالات یک لفظ محفوف به قرینه است و برخی دیگر، محفوف به قرینه نمی باشد، لفظ در موارد عدم قرینه را حمل بر معنایی می کنند که در موارد وجود قرینه غالباً بر آن دلالت دارد، مثلاً در مورد دخول غایت در مغیّی در ادبیّات عرب بحث است که آیا «الی» و «حتی» غائیّه در مثل «اکلت السمکة الی رأسها» و «اکلت السمکة حتّی رأسها» دلالت بر دخول غایت در حکم مغیّی دارد یا خیر؟ ادباء می گویند از آنجا که لفظ «الی» در موارد وجود قرینه، غالباً در معنای عدم دخول غایت در مغیّی به کار می رود، در موارد عدم قرینه نیز ظهور در همین معنا یعنی عدم دخول غایت در مغیّی خواهد داشت[5] ، ولی لفظ «حتّی» برعکس بوده و چون در موارد وجود قرینه، غالباً در معنای دخول غایت در مغیّی استعمال شده است، در موارد عدم قرینه نیز ظهور در همین معنا یعنی دخول غایت در مغیّی خواهد داشت[6] .

با توجّه به این مقدّمه گفته می شود در صورتی که فعل مأمورٌ به عقیب الحظر، قبل النهی و الحظر، حکمی داشته باشد، در موارد وجود قرینه امر واقع بعد الحظر غالباً دلالت بر همان حکم سابق دارد و لذا در موارد عدم قرینه، امر عقیب الحظر ظهور در همین معنای غالبی یعنی حکم سابق پیدا خواهد نمود؛ امّا اگر فعل مأمورٌ به عقیب الحظر، قبل النهی و الحظر، هیچ حکم خاصّی نداشته و اوّلین حکم آن حظر و نهی بوده باشد، در موارد وجود قرینه امر واقع بعد الحظر غالباً دلالت بر رفع حظر و اثبات اباحه بالمعنی الأعمّ خواهد داشت و لذا در موارد عدم قرینه نیز امر عقیب الحظر ظهور در همین معنای غالبی یعنی رفع الحظر و اثبات اباحه بالمعنی الاعمّ پیدا خواهد نمود؛

بنا بر این قول حقّ آن است که امر عقیب الحظر در موارد عدم قرینه در صورتی که سابق بر حظر، حکمی داشته باشد، ظهور در همان حکم خواهد داشت و در صورتی که سابق بر حظر حکمی نداشته باشد، ظهور در رفع حظر و اثبات اباحه بالمعنی الاعمّ پیدا خواهد نمود.

 

متن کتاب: فإنه قل مورد منها (1) یكون خالیا عن قرینة على‌ الوجوب‌ أو الإباحة (2) أو التبعیة (3) و مع فرض‌ التجرید عنها (4) لم یظهر (5) بعدُ كون‌ عقیب الحظر (6) موجبا لظهورها (7) فی غیر ما تكون (8) ظاهرة فیه (9)، غایة الأمر یكون (10) موجبا لإجمالها (11) غیر ظاهرة فی واحد منها (12) إلا بقرینة أخرى‌ كما أشرنا (13).

    1. ای من موارد الاستعمال.

    2. ای الاباحة بالمعنی الاعمّ.

    3. ای التبعیّة لما قبل النهی.

    4. ای مع فرض تجرید الاستعمال عن القرینة علی الوجوب او الاباحة او التبعیّة.

    5. ای لم یظهر صیغة الأمر لا فی الوجوب و لا فی الاباحة و لا فی التبعیّة.

    6. ای کون صیغة الأمر عقیب الحظر.

    7. ای ظهور صیغة الأمر.

    8. ای صیغة الأمر.

    9. ای من الوجوب.

    10. ای وقوع صیغة الامر عقیب الحظر او فی مقام توهّم الحظر.

    11. ای المتبادر عن مجموع صیغة الأمر و مادّتها.

    12. ای من هذه المعانی الثلاثة ای الوجوب او الاباحة او التبعیّة.

    13. باید توجّه داشت که مراد مرحوم مصنّف از اجمال امر واقع عقیب حظر این نیست که این امر کأن لم یکن بوده و هیچ فایده ای ندارد، بلکه آن است که این امر، مدلول مشخّصی مانند اباحه بالمعنی الاعمّ، وجوب و یا ندب ندارد، لذا عقل بر اساس عدم لغویّت این امر، حکم به اباحه بالمعنی الاعمّ و رفع حظر خواهد نمود.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo