درس کتاب المکاسب استاد سیدمهدی میرمعزی

کفایه

1402/08/14

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: المقصد الاوّل: الاوامر/الفصل الثالث: فی الإجزاء /الموضع الاوّل: اجزاء المأمور به عن الامر المتعلّق به

 

متن کتاب: إذا عرفت‌ هذه الأمور، فتحقیق المقام‌ یستدعی البحث و الكلام فی موضعین‌:

الأول‌: أن الإتیان‌ بالمأمور به‌ بالأمر الواقعی‌ بل بالأمر الاضطراری‌ أو الظاهری‌ أیضا یجزی عن التعبد به (1)‌ ثانیا، لاستقلال‌ العقل‌ بأنه‌ لا مجال‌ مع موافقة الأمر بإتیان‌ المأمور به على وجهه‌ (2)، لاقتضائه (3)‌ (4) التعبد به (5) ثانیا (6).

نعم‌ لا یبعد أن یقال‌ بأنه یكون‌ للعبد تبدیل‌ الامتثال‌ و التعبد به (5) ثانیا بدلا عن التعبد به (5) أولا (7)، لا منضما إلیه‌ (8)كما أشرنا إلیه (9)‌ فی المسألة السابقة (10)

    1. ای بذلک الأمر من الأمر الواقعی المتعلّق بالمأمور به الواقعی أو الأمر الاضطراری المتعلّق بالمأمور به الإضطراری أو الأمر الظاهری المتعلّق بالمأمور به الظاهری.

    2. ای علی النهج الذی ینبغی ان یؤتی علی ذلک النهج شرعاً و عقلاً.

    3. ای لاقتضاء الأمر.

    4. عبارت «لاقتضائه الخ» جار و مجرور و متعلّق به «یکون» محذوف بوده و خبر برای لای نفی جنس در «لا وجهَ» می باشد.

    5. ای بالأمر.

    6. زیرا با اتیان مأمورٌ به به همان شکلی که مدّ نظر شارع و عقل می باشد، مطلوب مولی حاصل شده و تعبّد به امر برای بار دوّم، تحصیل حاصل خواهد بود.

    7. فیَجعَل التعبّد الأوّل کأن لم یکن من اوّل الأمر، فلا یحصل الّا تعبّدٌ واحد.

    8. ای لا التعبّد بالأمر ثانیاً منضمّاً الی التعّبد به اوّلاً حتّی یحصل تعبّدین.

    9. ای الی جواز تبدیل الأمتثال فی بعض الموارد.

    10. مرحوم مصنّف در مسأله مرّه و تکرار، پس از اختیار اقتضاء الأمر للمرّة بحکم العقل و عدم لزوم التکرار، راجع به جواز یا عدم جواز تکرار فرمودند: «و التحقیق‌ أن‌ قضیة الإطلاق‌ إنما هو جواز الإتیان‌ بها مرة فی ضمن‌ فرد أو أفراد، فیكون إیجادها فی ضمنها نحوا من الامتثال كإیجادها فی ضمن‌ الواحد، لا جواز الإتیان‌ بها مرة و مرات، فإنه‌ مع الإتیان‌ بها مرة لا محالة یحصل الامتثال‌ و یسقط به الأمر فیما إذا كان امتثال الأمر علة تامة لحصول الغرض‌ الأقصى‌ بحیث یحصل‌ بمجرده‌، فلا یبقى معه‌ مجال‌ لإتیانه‌ ثانیا بداعی امتثال آخر أو بداعی‌ أن یكون‌ الإتیانان‌ امتثالا واحدا، لما عرفت‌ من حصول الموافقة بإتیانها و سقوط الغرض معها و سقوط الأمر بسقوطه،‌ فلا یبقى مجال لامتثاله أصلا؛ و أما إذا لم یكن الامتثال‌ علة تامة لحصول الغرض‌ كما إذا أمر بالماء لیشرب‌ أو یتوضأ، فأتی‌ به‌ و لم یشرب أو لم یتوضأ فعلا، فلا یبعد صحة تبدیل الامتثال‌ بإتیان فرد آخر أحسن منه،‌ بل مطلقا كما كان له‌ ذلك‌ قبله‌ على ما یأتی بیانه فی‌ الإجزاء» و همانطور که در پایان اشاره می نمایند، تفصیل مطلب را موکول به بحث اجزاء می کننند که در اینجا به آن اشاره می گردد.

 

متن کتاب: و ذلك‌ (1) فیما علم‌ أن مجرد امتثاله‌ (2) لا یكون علة تامة لحصول الغرض‌ (3) و إن كان‌ (2) وافیا به (3)‌ لو اكتفى (4) به (5)‌ كما إذا أتى (4)‌ بماء أمر به (5) مولاه‌ لیشربه (5)، فلم یشربه‌ (5) بعدُ، فإن‌ الأمر بحقیقته و ملاكه‌ (7) لم یسقط بعدُ (8) و لذا (9) لو أهریق الماء و اطلع علیه (10) العبد، وجب علیه (4)‌ إتیانه (11) ثانیة كما إذا لم یأت به (11) أولا، ضرورة بقاء طلبه (11) ما لم یحصل غرضه (3)‌ الداعی إلیه (12) و إلا (13) لما أوجب‌ حدوثه (12) (13) (14)، فحینئذ (15) یكون له (4) الإتیان‌ بماء آخر موافق للأمر،

    1. ای جواز تبدیل الامتثال و التعبّد بالأمر ثانیاً بدلاً عن التعبّد به اوّلاً.

    2. ای امتثال الأمر.

    3. ای غرض الآمر.

    4. ای العبد.

    5. ای بالإمتثال الأوّل.

    6. ای ذلک الماء.

    7. و هو تحقّق غرض الآمر.

    8. ای بعد أنّه لمّا یتحقّق الغرض.

    9. ای لکون الأمر بحقیقته و ملاکه لم یسقط بعدُ.

    10. ای علی اهراق الماء.

    11. ای الماء.

    12. ای طلب الماء.

    13. ای ان لم یبق طلب الماء عند عدم حصول غرض الآمر الداعی الی طلب الماء.

    14. زیرا اگر پس از اتیان ماء و ریختن آب قبل از نوشیدن آن توسّط مولی، بقاء غرض آمر و اقتضاء آن نسبت به طلب ماء، موجب بقاء فعلیّت طلب ماء و وجوب تبدیل امتثال و اتیان مجدّد ماء نشود لازم می آید در ابتدای امر و قبل از امتثال نیز وجود غرض آمر و اقتضاء آن نسبت به طلب ماء، موجب فعلیّت طلب ماء نشده و اساساً اتیان ماء از ابتدا واجب نبوده باشد و اللازم باطلٌ، فالملزوم مثله فی البطلان.

    15. ای فحین إذ أتی بماء امر به مولاه لیشربه، فلم یشربه.

 

متن کتاب: كما كان له (1)‌ قبل إتیانه (2) الأول‌، بدلا عنه‌ (3) (4).

نعم‌ فیما كان الإتیان (5) علة تامة لحصول الغرض‌ (6)، فلا یبقى موقع‌ للتبدیل (7)‌ كما إذا أمر (8) بإهراق الماء فی فمه (8)‌ لرفع عطشه (8)، فأهرقه (9)‌ (10)؛ بل‌ لو لم یعلم (2) أنه‌ (11) من أی القبیل (12)، فله (2) التبدیل (7) باحتمال أن لا یكون‌ علة (8)، فله (2) إلیه (7) سبیل و یؤید ذلك (14)‌ بل یدل علیه (15) ما ورد من الروایات‌ فی باب إعادة من صلى فرادى، جماعةً و أن الله تعالى یختار أحبهما (15) إلیه‌ (16) (17).

    1. ای کما کان للعبد الإتیان بالماء.

    2. ای العبد.

    3. ای بدلاً عن الاتیان الأوّل.

    4. یعنی همانطور که در ابتدای امر می توانست به جای آبی که آورده است، هر آب دیگری را نیز بیاورد، بعد از اتیان اوّل خود اگر هنوز غرض مولی بر آورده نشده می تواند هر آب دیگری را به جای آن جایگزین نماید تا مولی غرض خود را از طریق اتیان دوّم استیفاء نماید.

    5. ای الاتیان بالمأمور به.

    6. ای غرض الآمر.

    7. ای تبدیل الامتثال.

    8. ای المولی.

    9. ای فأهرق العبدُ الماءَ.

    10. زیرا در این مثال، غرض یعنی رفع عطش به مجرّد اتیان مأمورٌ به و اهراق ماء در دهان مولی حاصل می شود.

    11. ای الغرض.

    12. ای هل یکون حاصلاً بمجرّد الأمتثال ام لا؟

    13. ای فللعبد تبدیل الامتثال بسبب احتمال ان لا یکون الامتثال علّةً تامّةً لحصول غرض المولی.

    14. ای یؤیّد أنّ للعبد تبدیل الإمتثال فیما لم یعلم أنّ الإمتثال علّةٌ تامّةً لتحصیل غرض المولی ام لا.

    15. ای احب الفرادی و الجماعة و هی الجماعة.

    16. در این زمینه به دو روایت اشاره می شود:

روایت اوّل، روایت أبي بصير است که می گوید: «قلت لأبي عبد اللَّه عليه السلام: أصلي، ثم أدخل المسجد، فتقام الصلاة و قد صليت؛ فقال عليه السلام: صل معهم يختار اللَّه أحبهما إليه»[1] ؛

و روایت دوّم، روایت هشام است که به نقل از امام صادق (ع) راجع به فردی که نماز فرادی خوانده و سپس در جماعت حاضر می شود می گوید: «يصلي معهم و يجعلها الفريضة إن شاء الله»[2] .

    17.

وجه دلالت این روایات بر امکان تبدیل امتثال در صورتی که عبد نداند آیا امتثال او علّت تامّه برای تحصیل غرض مولی هست یا خیر؟ آن است که اگر تبدیل امتثال صحیح نبود، مجالی برای اختیار احّب الفعلین توسّط خداوند متعال باقی نمی ماند، لذا اختیار احبّ الفعلین توسّط خداوند متعال مستلزم صحّت تبدیل امتثال خواهد بود.

به نظر می رسد این استدلال صحیح نیست:

زیرا اوّلاً ممکن است گفته شود مورد این روایات، مصداق برای جهل به علّیّت تامّه یا عدم علّیّت تامّه امتثال برای تحصیل غرض آمر نبوده و بلکه مصداق برای علم به عدم علّیّت تامّه امتثال برای تحصیل غرض مولی می باشد؛ زیرا با ورود این روایات یقین می کنیم غرض مولی به صرف امتثال امر حاصل نشده و می توان با تبدیل امتثال به فردی بهتر مثل جماعت، غرض مولی را به نحو اتمّ تحصیل نمود؛

علاوه بر آنکه[3]
ممکن است این روایت اشاره به تعدّد مطلوب در نماز بوده باشد به اینکه شارع در نماز، دو مطلوب دارد: یکی اصل نماز که با امر وجوبی «صلِّ» به آن اشاره شده است و و دیگری جماعت که با اوامر استحبابیّه جماعت به آن اشاره شده است و از آنجا که فرد با اتیان نماز به صورت فرادی صرفاً مطلوب اوّل مولی را اتیان نموده است، اتیان نماز به صورت جماعت مصداق برای امتثال مطلوب و امر دوّم مولی به جماعت می باشد، نه مصداق برای تبدیل امتثال امر اوّلی متعلّق به صلاة، اگرچه[4] از آنجا که مطلوب دوّم مولی یعنی جماعت باید در ضمن فردی از افراد طبیعت صلاة اتیان شود که مطلوب مولی می باشد، در حالی که فرد با نماز فرادی، مطلوب اوّل مولی یعنی طبیعت صلاة را اتیان نموده و سایر افراد طبیعت صلاة، از جمله همین فردی که در ضمن جماعت اتیان می شود مطلوب مولی نیست، لذا مولی تفضّلاً نماز دوّم یعنی نماز جماعت را به جهت افضلیّت آن به هم به عنوان امتثال امر اوّل یعنی امر وجوبی «صلّ» به حساب می آورد و هم به عنوان امتثال امر دوّم یعنی امر استحبابی جماعت، نه اینکه مکلّف تبدیل امتثال کرده باشد و امتثال اوّل خود یعنی نماز فرادی را کأن لم یکن فرض نموده و امتثال دوّم خود یعنی نماز جماعت را جایگزین آن نموده باشد و لذا این روایت نمی تواند دلیل بر امکان تبدیل امتثال قرار داده شود.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo