< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد سید علی محقق‌داماد

97/02/16

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: كتاب النكاح/المهر /احکام مهریه

 

اشاره

در بحث گذشته هشت روایت مطرح شد. بعضی از روایات ضعیف السند بود و بعضی هم از طریق عامه نقل شده است. در عین حال روایات قریب به صحیحه‌ای در میان روایات بود مثل روایت محمد بن مسلم که روایات دیگر مؤید همین مسأله هستند. با وجود این روایات و امر به عدم خروج بدون اذن شوهر برای زن مطرح شده است. خصوصا که در برخی از روایات شدیدا عذاب برای این موضوع مطرح شده است.

نظر علما

بعضی از علما می‌گویند:

فانّ هذا مما لا دلیل بوجه.

اولا باید دید حکمی را که خداوند متعال از ابتدا اذن را در کنارش قرار داده است. و لذا نمی‌توان به امور واقع شده و سیره بر خلاف تمسک کرد.

استدلال به آیه

استدلال به آیه ﴿و لهنّ مثل الذی علیهنّ بالمعروف﴾

درباره این آیه باید توجه داشت که این آیه و چند آیه قبل درباره مطلقات است. صدر آیه اینگونه است:

﴿وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴾[1]

با توجه به صدر آیه، ضمیر «لهنّ» به مطلّقات باز می‌گردد.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo