درس خارج فقه استاد سید مهدی نقیبی

1401/08/04

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: غناء/ادله حرمت غناء/بررسی روایات دال بر حرمت

 

در مورد روایت اول دو احتمال است:

    1. لحن امام مانند لحن در مکروه است.

    2. ولو لحن کراهتی است اما به خاطر اینکه امر، امر سنگینی است و نفاق امر خطیره است

سئل عن الغناء لاتدخلوا بیوت ...

استاد: اختصاص به بیت الغناء را قبول نداریم

چرا خدا معرض از اینها هست چون غنا وجود دارد

    1. انسان داخل بیت می شود چون غنا وجود دارد

    2. انسان داخل بیت می شود و با آنها همراه می شود

    3. انسان مستمع است

    4. انسان در زمانی که غنا خوانی نیست ورود پیدا می کند در اینجا ورود حرام است یا مکروه = در این صورت قائل شدن به حرمت بعید است.

روایت معتبره علی بن جعفر برادر موسی بن جعفر: علی بن جعفر عن أخیه موسی بن جعفر علیه السلام قال : سألته عن الرجل یتعمّد الغناء یجلس إلیه ؟ قال : لا .[1]

درباره کتاب : کتاب معتبر است به این قرینه که شیخ صدوق آن را روایت کرده است صاحب وسائل با سند نقل کرده است.

 

اشکال: روایت علی بن جعفر مضمره است مسئول عنه مشخص نیست؟

پاسخ: مضمره موجب تضعیف روایت نیست چون علی بن جعفر در ابتدای کتاب تصریح کرده است از برادرم موسی بن جعفر سوال پرسیدم.

 

برخی نسخه ها علی بن جعفر عن ابی دارد که یعنی از پدرش نقل می کند.

روایت متلقی به قبول شده است.

یتعمّد الغناء=به قصد غنا می رود

دلالت : نهی دلالت بر حرمت دارد یتعمّد الغناء فرقی ندارد که مغنیه بخواند یا مرد باشد چه مجلس خصوص غنا باشد یا نباشد.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo