درس خارج فقه استاد سید مهدی نقیبی
1401/08/29
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: غناء/حرمت غناء/بررسی ذاتی یا عرضی بودن حرمت-روایات عرضی بودن
ادعا:عدم حرمت غنا لنفسه بل لعوارضه و مقارناته
دلیل اول: [1] :قال قال ابوعبدالله ع اجرالمغنیه التی تزف العرائس لیس به باس ولیست بالتی یدخل علیها الرجال
کیفیت استدلال :لازمه حلیت اخذ اجرت بر یک کار حلیت خود کار است و حرمت اختصاص به دخول رجال بر نسا دارد نه اصل غنا
اشکال:اصل غنا حرام است لکن غنا در عرائس از این حرمت استثناء شده است
دلیل دوم:صحیحهی علی بن جعفر عن اخیه موسی بن جعفر ع(همان ص122) :قال سالته عن الغنا هل یصلح فی الفطر و الاضحی و الفرح؟ (آیا غنا در عید فطر و قربان و شادی ها جایز است؟) قال لاباس به مالم یضمر به(اشکالی ندارد مادامیکه سازی در کنارش نباشد)
کیفیت استدلال :اصل غنا حلال و حلیت اختصاصی به فطر و... ندارد و حرمت مربوط به مقارناتش مانند ساز و... است
وجه جمع مرحوم شیخ حر عاملی : مجلس عروسی را در روز عید فطر و قربان گرفته باشند
اشکال : نیازی به این جمع نیست و عروسی و عید در دو روایت از هم مجزا هستند