درس خارج فقه استاد سید مهدی نقیبی

1401/09/14

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: غناء/مستثنیات حرمت غناء/بررسی عدم جواز استثنا

مبحث مستثنیات غنا

مطلب مورد بحث در این بود که آیا حرکت غنا استثنا دارد با خیر یا طوری هست که نمیشود موردی را استثنا کرد؟

شیخ جعفر حرفش این بود حرکت غنا نمیشود تخصیص زد مثل حرمت زنا هست.

صاحب مفتاح الکرامه:

حرفش همین بود گفت حرمت غنا تخصیص قبول نمیکند.گفت تحریم غنا عقلی هست منظورش این است دلیل حرمت عقل است. کان تحریمه عقلیا و تخصیص بردار نیست خصوصیات عقلی این هست تخصیص بردار نیست.

این حرمت عقلی مراد چیست؟

برخی آقایان غنا را به ادله اربعه حرام دانستند. غنا باعث میشود عقل زایل شود.و گاهی آموزی انجام میدهد که خلاف عقل است.

مثل شرب خمر کرد و حاصل این میشود که امور غیر عقلانی انجام میدهد. صاحب شرح القواعد هم قایل به عدم تخصیص است. سایر افراد گویند تخصص هست نه تخصیص.

نظر استاد

برخی موارد تخصصی است برخی می‌تواند تخصیص باشد. در عین حال موارد استثنا تغنی به قرآن هست حرمتی ندارد که بماند بلکه مستحب است.از کجا از روایات عدیده که برداشت میشود.

کسانی که تغنی جایز است تمسک به روایات که ما روی آن رسول الله آنه قال تغنوا به من لم یتغنوا بالقران فلیس منا مامور هستیم که تغنی به قرآن کنیم و کسی که تغنی نکند از ما نیست.

از حیث سند مشکل دارد چون از طریق عامه نقل شده هست.[1]

ثانیا از حیث دلالت مشکل دارد تغنوا به چطور معنا میکنیم . گاهی با مد داریم گاهی بدون مد.

غنا با مد آواز خواندن است. یعنی اگر میخواهیم غنی بشیم با قرآن غنی بشیم.. پس معنا چیز دیگری شد.

پس نه به لحاظ سند نه روایت دلالت نکرد بر جواز غنا با قرآن


[1] : کتاب سنن ابن ماجه ج یک ص۴۲۴حدیث ۱۳۳۷.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo