درس خارج فقه استاد سیدمهدی نقیبی
1401/12/02
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: غناء/فروعات بحث/رقص و تصفیق - کلمات فقها
مبحث: تتمه مربوط به غنا = رقص وکف زدن
سولات = آیا رقص حرام است ؟ اگر حرام است دلیل بر حرمت آن چیست ؟ و اگرجواز است مستند بر جواز آن جیست ؟
کثیری لز قدمای علما : تصریح بر حرمت دارند – در عبارت ابن ادریس : سرائر جلد2 ص 215
-والات الجمیع الملاهی علی الختلاف خروجها من التبول والدفور وما یجری مجرا ... والرقص .
*استفاده ازالات ملاهی را جمیع آن ورقص را حرام می داند و همینطور اجرت گرفتن بر انجام اینهارا حرام می داند .
* شهید اول در کتاب ( دروس ) تحت عنوان = یک سری امور حرام اند بخاطر غایت آنها ... *مصادیق =
*-کالعود والملاهی {ابزاری که برای نوازندگی مورد استفاده قرار می گیرند } (1- دف 2- مزمار 3- قصف 4- رقص 5- تسویق ) ( دروس جلد 3 ص 166)
*سید عاملی در کتاب مفتاح الکرامه جلد 12 ص 179
-معمول در میان عربها = رقص بعد از پیروزی = طبق نظر ایشان این مورد حرام است ولو در حرب وقتال برکفار .
-رقص از موارد ملاهی می باشد پس رقص حرام است ودر مورد خاص دلیلی بر جواز نداریم .
واما الرقص والحلائل و....وحض الرجال فی القتال = لعله من اللهو....
*رقص در ردیف حق است یا باطل ؟ غنا در صف حق است یا باطل ؟
امام آن را در صف باطل می دانند = در هنگام مشتبه شدن موضوعات داخل در موضوع است .
که استاد می فرمایند در شبهه موضوعیه این مطلب را قبول نکردیم .
در ارتباط با مبحث مفتاح الکرامه = جواهر جلد 22 صفحه 51
*مع فرض اندراجه ( رقص –حلائل و...) فیه (من اللهو) فیشکل فیه جوازه فیه ایضا ...
اگر اینها لهو باشد باید در همه جا باشد حتی در حرب !
*نتیجه = رقص در حرب هم حرام است همانطور که در غیر حرب حرام است مگر اینکه گفته شود هر لهوی وهر سرگرمی ای حرام نیست .
اگر گفته شود هر لهوی حرام نیست ! نتیجه این می شود که این لهو غیر حرام در حرب و غیر حرب تفاوتی نیست ! با حفظ این جهت که لهو لهو غیر محرمی است.
*اگر کسی بحث اهم ومهم را مطرح کرد وگفت برای حض الرجال علی القتال ...
-اول باید حرمت فی نفسه رقص را ثابت بکنیم تا بعد در مورد حرب وغیر حرب بگوییم کدام یک مهم است .