درس خارج فقه استاد سیدمهدی نقیبی
1401/12/03
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: غناء/فروعات بحث/رقص و تصفیق-استدلال به آیه قرآن
مبحث : بررسی روایات دال بر بحث رقص = در رابطه با سند ودلیل حکم بر حرام بودن رقص .
*معتبره سکونی :
-عده ای آن را معتبره می دانند : این روایت در کتب متعددی ذکر شده است .
* سوال : آ یا دلیلی غیر از این روایت وجود دارد ؟ این روایت در کتب متعددی ذکر شده ولی تنها فقط یک روایت در چند منبع ذکر شده .
برخی علما مثل علامه در اجوبه المسائله مهلانیه صفهه ی 24 اشاره دارد به اینکه برای حرمت رقص این آیه شریفه بسا دلیل قرار بگیرد .
قوله تعالی : ﴿وما کان صلاتهم عند البیت الامکائا وتصدیه....﴾[1] .
استلال به این آیه : در کتاب اجوبه المسائل – یا کتاب الرسائل السعدیه ص 78 بعضی علما مثل مرحوم علامه آیه شریفه را ربط دادند به رقص - دیگر علما کسی اشاره نکرده برای مستند حکم حرمت رقص وتنها به روایت سکونی استدلال کرده اند .
بعد از ذکر استدلال معلوم میشود که چرا علما به این ایه استدلال نکرده وفقط به روایت سکونی استدلال کرده اند . -در رساله سعدیه طعنی دارد به مخالفین = به اینکه مخالفین چیزهایی را به رسول خدا نسبت می دهندکه در شان حضرت نیست =عبارت ایشان:
وروا عنه = ما قدم المدینه قنط له نسائها فرقصی...= زنان مدینه بعد از فتح برای حضرت رقصیدن وایشان هم رقصیدن ....
-مع انه ذم فی کتاب العزیز... خداوند فرمود ( نماز زنان فقط در خانه ....)
دلیل قران بر حرمت رقص ....
مرحوم علامه در اجوبه = فهمیده می شود که ایشان این آیه را برای حرمت بررقص آورد
-سوال : ایا هنگامی که انسان به زیارت آل الله می رود صحیح است که انسان بر مضجع شریف سجده کند ؟
جواب :اگر سجده شرک است حرام واگرشکراست اشکال ندارد .
ولاعبره فی نهی صوفیه ...= صوفیه نهی می کند از سجده بر مضجع شریف درحالیکه عمل سجده شکر از کار صوفیه (رقص – دف وچنگ ) برتر است .
با توجه به این استدلال مرحوم علامه دال بر این است که این آیه دلیل بر حرمت رقص وتسدیق است.