درس خارج فقه استاد سیدمهدی نقیبی
1401/12/09
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: غناء/ فروعات بحث/حکم رقص- چیستی رقص
مبحث رقص
اشکال بر دلالت روایت سکونی
ادله بر عدم اطلاق این روایت بیان شد
روایات مبین محرمات به صورت لیست ، اطلاق ندارد و در مقام بیان تشریع و اصل حرمت نیست
مقام اول : حکم رقص
مقام دوم : تعریف رقص (تبیین موضوع)
سوال : چرا مقام اول و دوم جابجا نشد ؟
پاسخ : روال فقها نوعا پرداختن به حکم است
نکته : در موضوعات اختراعی شارع مانند "صلاه" ، تبیین موضوع و حکم بر عهده فقیه است ؛ در موضوعات حدیثه مانند بیت کویین هم که فقها شناختی از موضوع ندارند ، در حکم آن سکوت کرده اند . در موضوعات عرفیه ، بیان حکم توسط شارع کافی است و موضوع شناسی بر عهده عرف است ؛ مگر اینکه در نظر شارع و عرف اختلافی باشد که باید تبیین شود .
تعریف رقص
در مورد رقص گفته شده : ((تحریک الجسم بحرکات خاصه علی سبیل العب)) لسان العرب ج7ص42
اساس رقص عدم السکون و حرکت بدن است اما نه هر حرکتی و نه هر حرکت خاصی (مثلا نه حرکات خاص فلان سخنران یا فلان ورزشکار که به هدف عقلایی پهلوانی است) ، بلکه ملاک لعب بودن است و اگر در موضوعی شک کردیم ، مجرای برائت است .
در حرکت جزئی بدن (مثل جابجابی بین صندلی و درب کلاس) بر فرض که لعب باشد ، بعید است رقص اطلاق شود .
مدخلیت لعب در تعریف
قاموس : لایکون الرقص الا للاعب ؛ بنابراین اگر لعبی در کار نبود ، رقصی نیست .
نکته : بین رقص و لهویت محرم تلازم است ؛ مانند رقص ممتد بانوان در مجلس عروسی که مجلس عروسی را به مجلس رقص تبدیل می کند .