درس خارج فقه استاد سید مهدی نقیبی

1402/07/16

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مستثنیات غیبت/ آیا غیبت مؤمن در ترک اولی جایز ام لا؟/

جلسه6

آیا غیبت مؤمن در ترک اولی جایز ام لا؟

روایت استقضا :

حضرت شکایت را گوش و رد نمی کند در اینجا این حال شخص داین و مدیون به چند صورت تصور می شود

۱.شخص مدیون در عسر و حرج قرار گرفته راحت نمی تونه دینش را پرداخت کند. (اگر از او مطالبه شود ظلمی به او شده، آیات قرآنی امر به صبر مدیون دارد در چنین شرایطی. )

۲.شخص توانا بوده و کوتاهی می کنه در دادن دین. (در این جا مدیون مورد ظلم واقع شده)

اجمال روایت بعضی از نسخ فی استقضا دین بعض نسخ فی استقصا(پایان امر گرفتن پول به هر کاری، گاهی با هتک حرمت و ظلم همراه است. ) نمی توان به آن استناد کرد بخاطر اجمالی که بیان شد.

استقصا بسا با هتک حرمت همراه است یمکن با ظلم در حق مدیون است، در این صورت غیبت از ظلم اوست نه ترک اولی.

یمکن این استقصا همراه با حرف باشد، ظلمی باشد و ممکنه نباشد و فقط طلب دین باشد بدون هتک.

اگر استقصا مساوی با هتک حرمت بود :می پذیرفتیم. استقصا جایز نیست چه اینکه همراه با آن هتک حرمت اتفاق می افتد و ان حرام است شخص بدهکار در حقش ظلم شده و می تواند غیبت مدیون را بکند.

*از جهت سندی مورد اشکال هستند.

وجه صحت عملی که در میان مؤمنین رواج دارد:

۱.این مردم غیبت کردنشون در ترک اولی با کراهت همراه نیست. (در صورتی که کراهت مغتاب _َ را شرط اتفاق غیبت دانست

،نظر استاد کراهت دخالت ندارد. )

۲.مواردی که آشکار و علنی است اشکالی ندارد در احرازش مگر بدش بیاید که عنوان ایذاء مؤمنان است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo