درس خارج فقه استاد سید مهدی نقیبی

1402/09/21

بسم الله الرحمن الرحیم

غیبت/حرمت استماع غیبت/اثبات عدم ملازمه بین حرمت استماع و غیبت21 آذر 1402 (سه‌شنبه)

نتیجه سخن

اگر غیبت کردن حلال است در مواردی، نه کلی شنیدن غیبت حلال، حلال است.

شخص مظلوم غیبت کردن جایز است و برای شنونده هم جایز است و الا لغویت لازم می آید.

محل بحث

در وقتی شک داریم غیبت کردن حلال است یا حرام، در چنین مواردی استماع جایز است یا خیر؟

بر اساس حمل فعل مؤمن بر صحت، غیبت حلال است. و حمل فعل مؤمن بر صحت از اماراتی است که بر اصول عملیه مقدم است.

الا اینکه از طریق اصالة صحة حلیت فعل مؤمن را نتیجه بگیریم و بگوییم غیبت حلال است، اما موطن اصالة صحة کجاست؟فعل را می دانیم مثلا خواندن نماز میت بعد خواندن صحیح واقع شد یا خیر اصالة صحة نماز صحیح است.

ثانیا اصالة صحة لوازم اضافه ای بر آن بار نشود در حالی که استفاده میکنی سخن گفتن در مورد شخص غایب را جایز می کنی.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo