درس خارج فقه استاد سید مهدی نقیبی
1402/10/12
بسم الله الرحمن الرحیم
حرمت قمار/ اقسام لهو حرام/قسم اول لهو به آلات قمار همراه با مراهنه 12/10/1402
عنوان: قمار/ بررسی ادله/ بررسی حرمت قمار با رهن
شیخ انصاری: قدر متیقن از حرمت قمار به رهن گذاشتن است.
سوال: آیا اگر رهن در قمار نباشد این فعل محرم است؟
جواب: مورد اختلاف است بعضی قائل به حرمت و بعضی کراهت می دانند.
اهل سنت: بازی نرد و شطرنج حرام است ولو اینکه رهن در کار نباشد.[1]
حنفی: شطرنج قطعا حرام است.
حنبلی: بازی با شطرنج مکروه است و این اختلاف بسیار در اهل سنت است
شیعه: شیخ انصاری: 1- روایتی که در تحف العقول آمده: ان ما یجی منه الهام محضا لا یحذر التقلب فیصی جمیع الحرکات
ساخت و بازی و امثالهم از مصادیق تغلب است.اشکال مصباح الفقاهه: 1- سند این روایت ضعیف است
حرام است تقلب و تصرف در هرچه که فساد محض دارد الا اینکه در صغری مطلب نزاعی وجود دارد و باید ثابت شود که بازی با شطرنج لا یجی منه الفساد محضا باشد
وجه دوم شیخ انصاری: روایت ابی الجارود در این روایت میسر تفسیر به شطرنج و کل قمار شده است و بیع و شراء و انتفاع حرام شمرده شده است.[2]
اشکال: بخاطر ابی الجارود روایت ضعیف است
تامل: اگر این روایت خارجی است و در زمان معصوم (ع) برد و باخت و رهن در قمار بوده و روایت ناظر به همان مصادیق است و انصراف دارد و این قسم حرام است.
اطلاق روایات: اعلب و اکثر مصادیق در زمان معصوم (ع) قمار مع الرهن بوده است
خدشه: از این روایت نفس آلات منظور است نه لعب با آن ها دلیل چون امام (ع) می فرماید بیع و شراء حرام است و نظری به لعب ندارد.
نظر استاد: تجمیع قرائن دال بر صدور این احادیث از معصوم (ع) است
شیخ انصاری: مجموعه از روایات دال بر عدم نظارت بر مصادیق خارجی است.
امام صادق (ع) كُلُّ مَا أَلْهَى عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ فَهُوَ مِنَ الْمَيْسِرِ [3]
دلالت: هر لهوی میسر است ولو اینکه رهن در کار نباشد.