درس خارج فقه استاد سید مهدی نقیبی

1402/10/26

بسم الله الرحمن الرحیم

حرمت قمار/بازی با آلات قمار بدون شرط بندی/عمومات حرمت قمار/دلالت روایات 26/10/1402

در روایتی از امیر المومنین رسیده که حضرت فرمود:

الإمامُ عليٌّ عليه السلام : كُلَّما ألهى عن ذِكرِ اللّه ِ فهُو مِن المَيسِرِ .[1]

امام على عليه السلام : هر چيزى كه از ياد خدا غافل گرداند، آن چيز در شمار مَيْسِر است.

نتیجه روایت: تمام امور لهوی حرام است.

از دو جهت به روایت اشکال شده: 1- سندا ضعیف است. 2- دلالت کامل نیست. باید در دلالت روایت تصرف کرد.

صاحب مکاسب محرمه می فرماید: از آیه شریفه استفاده می شود که استفاده از آلات معده للقمار بدون رهن حرام است. با آن بیانی که دیروز بیان شد. بر اساس آنچه ایشان استفاده کرده اند از آیه فرموده اند: اگر اشکال کنید و بگویید که در آیه ذیلش این بود که میسر حرام است به جهت اینکه شیطان اراده کرده که شما را در بغضا و عداوت قرار دهد.

با توجه به این امر اگر کسی بگوید که مورد ایه از میسر، میسری است که در آن رهن قرار بدهند. این با معنای لغوی میسر هم سازگار است. میسر از یسر به معنای مالی را به آسانی بدست آوردن است. در اینجا اگر کسی بگوید پس قمار بدون رهن جایز است. در جواب می گوییم:

در عین حال چه بسا بازی بدون رهن باعث بغض و عداوت باشد.

پایان سخن صاحب کفایه این است: استفاده حکم حرمت لعب با آلات معده للقمار بدون رهن، حرف منصفانه ای است.

 


[1] - الامالي للشيخ الطوسي 1: 345، عنه البحار 73: 157، الوسائل 17: 315، ضعيفة لابن الصلت وغيره.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo