درس خارج فقه استاد سید مهدی نقیبی

1402/11/23

بسم الله الرحمن الرحیم

مکاسب محرمه/حرمت قمار/بازی با آلات غیر مخصوصه ی قمار بدون شرطبندی/بررسی روایات 23/11/1402

ادامه بحث در مورد روایت عبد الله سنان

بحث در مورد روایت عبد الله سنان بود. سبق یا فتح با خوانده می شود یا به سکون با

اگر به سکون با خوانده شود: حرمت تکلیفی از آن فهمیده می شود.

اگر به فتح با خوانده شود: حرمت وضعی از آن فهمیده می شود.

شیخ انصاری می فرماید: به سکون باء باز هم امکان دارد منظور نفی صحت باشد نه نفی مشروعیت.

چون این لا سبق به سکوت باء وارد شده مورد غالب. موارد غالب خارجی اش آن مسابقاتی است که در آن عوض هست.

اشکال به شیخ انصاری: همانطور که قبلا گفتیم بازی های بدون رهان درخارج افراد زیادی دارند. ثانیا سلمنا بر فرض غلبه موارد خارجیه، این کثرت افراد خارجیه موجب انصراف لفظ به اغلب افراد خارجی نخواهد بود. ثالثا: مفهوم قمار صادق است بر مطلق مغالبه ولو بدون عوض. اطلاق مفهوم قمار بخواهد دلیل بر حکم حرمت قمار باشد در محل بحث ما، این ثابت نشد.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo